En bilulykke fik Kenn Rytter til at genoverveje sin fremtid. Det blev startskuddet til en rejse, der førte ham fra iværksætter til BDE-studerende og videre til leder i LEGO Design.
“Jeg havde startet min egen virksomhed, samtidig med at jeg arbejdede fuldtid i en IT-afdeling. Efter bilulykken fandt jeg ud af, at jeg skulle noget helt andet, og en ven nævnte BDE-uddannelsen som en mulighed. Efter at jeg havde læst om uddannelsen, kunne jeg mærke, at det var det helt rigtige mix af forretningsorienterede og tekniske fag,” fortæller Kenn og uddyber:
“Jeg synes, at alle fagene var virkelig spændende på BDE, men især de fag inden for produktudvikling fangede min interesse. Og så skaber BDE tilmed rammerne for iværksætteri – en mulighed, jeg også tog undervejs i uddannelsen, hvor vi startede en virksomhed, der designede, udviklede og solgte apps. En virksomhed, som jeg senere trådte ud af, da jeg skulle starte på min kandidatuddannelse.”
Kenn er ikke i tvivl om, at diplomingeniøruddannelsen i forretningsudvikling, BDE, har givet ham en helt unik værktøjskasse af viden og praktisk erfaring, som han dagligt bruger i sit arbejde. Kenn fremhæver den tværfaglige tilgang, hvor den forretningsmæssige forståelse kombineres med de tekniske fagområder.
“Jeg har fået redskaberne til at kunne bygge bro mellem de to discipliner, så vi ikke fordyber os for meget i det rent tekniske og dermed mister overblikket over, hvilken værdi det bringer til forretningen. Det er noget, jeg bruger hver eneste dag,” fortæller Kenn.
BDE-studiet er bygget op omkring projektarbejde i teams, og det har givet Kenn redskaberne til at arbejde metodisk med virkelige problemstillinger og finde konkrete løsninger. Gruppearbejdet på BDE-uddannelsen har desuden haft stor betydning for Kenns arbejde som leder.
“Til daglig arbejder jeg med at balancere forretningsbehov og den enkelte medarbejder. Her er det essentielt, at man kan lytte aktivt, forstå og omsætte udfordringer og muligheder til handling, som gavner virksomheden, teamet og den enkelte medarbejder. Det er alt sammen noget, jeg har lært gennem gruppearbejdet på BDE,” forklarer Kenn og fortsætter:
“Det, jeg virkelig har taget med mig fra BDE, er evnen til hurtigt at kunne analysere en problemstilling, definere løsningsrummet både teknisk og forretningsmæssigt og ikke mindst samarbejde på tværs af fagområder. Det er nogle redskaber, som har været afgørende for både min studietid og mit arbejde hos LEGO.”
Kenn oplevede et stærkt fællesskab på BDE-studiet, hvor han allerede fra introugen blev rystet sammen med de andre studerende. De faglige og sociale engagementer har også betydet meget i tiden på studiet.
“Når der var et arrangement, så deltog vi. Vi fandt også selv på en masse initiativer, hvor vi f.eks. arrangerede fodboldturneringer, filmaftener og diverse events. Vi er stadig en stor gruppe, der ses et par gange om året. Det er virkelig venskaber for livet, man får dannet,” fortæller Kenn.
På BDE-uddannelsen skaber de studerende hurtigt en tilknytning til hinanden og til underviserne igennem gruppearbejde og sociale arrangementer.
“Underviserne er ikke bare undervisere. De er interesserede i dig som person og i det, du laver. På BDE snakker vi tit om ‘BDE-ånden’, hvor vi støtter, hjælper og udvikler hinanden. Og det kan man virkelig mærke,” siger Kenn.
Selvom det er nogle år siden, at Kenn færdiggjorde sin BDE-uddannelse, så følger han stadig med fra sidelinjen som censor, inputgiver og foredragsholder på uddannelsen. Én ting, han især fremhæver, er de fysiske faciliteter. AU Herning har valgt at investere i værkstederne i stedet for at nedlægge dem, og det har haft stor betydning for Kenns læring.
“Det, at du som studerende kan komme ned i værkstederne og omsætte teori til praksis, er helt afgørende for at forstå, lære og finde løsninger på de problemstillinger, du arbejder med. Det er en af de bedste læringsformer, du kan få, og det kommer der nogle rigtig dygtige folk ud af,” forklarer Kenn.
Kenn har selv tidligere været leder for prototypeværkstedet hos LEGO og har derfor bidraget med input til de forskellige værksteder på AU Herning.
Da Kenn færdiggjorde sin BDE-uddannelse, valgte han at læse videre på kandidatuddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling, hvor han kom i praktik hos LEGO. Det udviklede sig hurtigt til et tæt samarbejde, hvor Kenn gennem sit kandidatforløb skrev projektopgaver for virksomheden. Med mulighed for et fast arbejde færdiggjorde Kenn sin kandidat på 1,5 år og blev ansat som prototypeudvikler i LEGO, hvor han designede og lavede prototyper af nye legeoplevelser.
“Jeg blev efterfølgende spurgt, om jeg ville lede teamet. Der fandt jeg ud af, hvor spændende det var at udvikle mennesker, teams og organisationer. Og på den måde var jeg stadig indirekte med til at produktudvikle,” fortæller Kenn, som senere blev director for afdelingen.
I dag har Kenn skiftet afdeling, hvor han nu sidder som senior manager for et designteam ved LEGO. Her fokuserer de på mekaniske funktioner, der giver LEGO-sæt den ekstra wow-effekt i legeoplevelsen.
“Skiftet til design passede rigtig godt med den rejse, jeg har været på med produktudvikling, innovation og prototyper. Jeg kunne bruge rigtig meget af det, jeg havde i rygsækken, til den rolle, jeg har i dag,” forklarer Kenn.
Kenn er ikke i tvivl om, hvad der gør BDE til en unik uddannelse.
“Mærk efter og find det, som du er passioneret omkring, og gå efter det. BDE-studiet giver dig en bred vifte af muligheder, så vær nysgerrig og tag ejerskab over din egen læring. Det er sådan, du får allermest ud af det,” afslutter Kenn.