Business sustainability

Bæredygtighed har i lang tid været regnet som en ingeniørdisciplin – materialelære, CO2-udledning, etc. har været et anliggende for beregninger. Men tendensen er, at bæredygtighed ikke blot er et spørgsmål om tekniske beregninger, men lige så meget et spørgsmål om forretning. Eksempelvis beskriver EU’s nye taksonomi, at virksomheder skal rapportere klimaaftryk – i snæver forstand ift. produktion, men også i et bredere værdikæde- og samfundsperspektiv.

Denne tendens til, at bæredygtighed ikke længere ’blot’ er en opgave i virksomheders produktudvikling, kvalitetskontrol eller produktion, men også er en kommercielt funderet funktion, som går på tværs af hele organisationen, dens værdikæder (up- og downstream) og relationen til det resterende samfund, er i den grad dagsordensættende og -ændrende.

Samtidig er bæredygtighed ikke (længere) forbeholdt en abstrakt ”red-verden”-agenda – evnen til at rapportere på eksempelvis mål inden for environmental, social og governance (ESG) og Corporate Social Responsibility (CSR) vil både implementeres direkte i form af lovkrav og indirekte i form af kreditvurderingskriterier. 

Mange, hvis ikke de fleste danske virksomheder, vil blive stillet til regnskab for nye bæredygtighedskrav – enten i form af krav til virksomheden selv eller i form af krav fra kunder, der skal efterleve kravene i hele deres værdikæde.

Forskningsdiscipliner

Bæredygtighed i et værdinetværksperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et værdinetværksperspektiv har fokus på forståelse for implikationen af, at langt de fleste virksomheder har en værdikæde, som har betydning for virksomhedens egen bæredygtighed. Denne internationale GHG-protokol (Green House Gas Protocol) beskriver, hvorledes virksomheder ikke blot skal have styr på drivhusgasudledning fra egen produktion, men også værdikædens udledning (scope 3). Forskningen inden for dette område omhandler blandt andet mulige tilgange til at analysere bæredygtighed i et værdikæde- og netværksperspektiv.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde:

Bæredygtighed i et samfundsperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et samfundsperspektiv har til formål at generere viden om den kontekst, hvori virksomheder skal navigere i forhold til bæredygtighed. Makroøkonomiske forhold som rente- og inflationsniveau, national og international handelspolitik mm. er centrale komponenter inden for dette forskningsområde. Samtidig har forskningsområdet fokus på national og international lovgivning og øvrige regler (med EU's taksonomi som et prominent eksempel) – samt belysning af ”blød” og ”hård” lovgivning.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde:

Bæredygtighed i et forretningsanalyse-, digitaliserings- og forretningsudviklingsperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et forretningsanalyse-, digitaliserings- og forretningsudviklingsperspektiv har til formål at øge forståelsen for betydningen af forskellige datakilder til at udvikle og implementere nye bæredygtige forretningskoncepter og -modeller. Digitalisering og datadrevet forretningsudvikling er således helt centrale elementer af bæredygtighedsdagsordenen, og forskningen inden for dette område vil zoome ind på forståelsen af digitaliseringens betydning inden for bæredygtighed samt bidrage med en evne til at udføre analyserne og beskrive de forretningsmæssige implikationer. Forskningsområdet har fokus på konkrete virksomheders udfordringer med at anvende interne og eksterne data.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde:

Bæredygtighed i et ledelses- og strategiperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et ledelses- og strategiperspektiv har som ambition at øge forståelsen for, hvorledes bæredygtig transformation har indvirkning på såvel strategi som ledelse. En bredere forståelse af virksomheders rolle end ”blot” indtjeningsmaksimering har implikationer for eksempelvis ledelse af eksisterende medarbejdere, rekruttering af nye kompetencer, evne til forandringsledelse etc. Strategiarbejdet med en bæredygtighedsdagsorden stiller ligeledes nye og anderledes krav til virksomhedens evne til at forstå implikationerne af eksempelvis kollektive handlingsproblemer, ”fællesskabets tragedie”, risikoledelse mm.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde:

Bæredygtighed i et markeds- og marketingperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et markeds- og marketingperspektiv er orienteret mod en forståelse af, hvorledes bæredygtighed kan anvendes i relation til marketing – og hvilke muligheder og begrænsninger bæredygtighed giver for tilgangen til markeder og marketing. Fokus er på, hvorledes eksempelvis brand management, risiko for greenwashing, analyse af kundeadfærd, salgsstrategier ift. bæredygtige produkter og services etc. spiller ind i forhold til virksomheder.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde:

Bæredygtighed i et rapporteringsperspektiv

Forskningsområdet bæredygtighed i et rapporteringsperspektiv har fokus på den vigtige måling og rapportering, som følger en indsats omkring bæredygtighed i virksomheder. Centrale koncepter inden for dette område er rapportering på baggrund af livscyklusanalyse, ISO-standarder med relevans for bæredygtighed, FN’s bæredygtighedsmål, EU’s taksonomi mm.

Primær ansvarlig for dette forskningsområde: