Civilingeniørstuderende skal udfordre virksomhed i Herning

Denne uge er civilingeniørstuderende fra AU Herning på besøg hos en række virksomheder i Midt- og Vestjylland som en del af TBMI Challenge. De studerende skal lære at opbygge eller forbedre virksomhedernes forretningsmodeller med udgangspunkt i teknologi. Det er udgangspunktet for besøget hos virksomheden SPOOR fra Herning, der er del af Danmarks sidste garverier.

Studerende på civilingeniøruddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling på AU Herning skal denne uge forsøge at løse konkrete problemstillinger. Det skal de som en del af faget Technological Business Model Innovation. ”TBMI Challenge” kalder universitetet virksomhedsprojekterne, og i den forbindelse er en gruppe studerende onsdag-fredag på besøg hos virksomheden SPOOR i Herning.

Virksomheden blev etableret i september 2020 pga. en stigende efterspørgsel på og et behov for mere gennemsigtighed på lædermarkedet. SPOOR tilbyder sine kunder nordisk læder samt data, indsigt og garanti for fuld sporbarhed. Netop sporbarheden og gennemsigtigheden hjælper brands og forhandlere inden for mode- og livsstilsbranchen med at dokumentere råvarens vej gennem forsyningskæden – fra det enkelte dyr og gård til det færdige produkt.

SPOOR arbejder i krydsfeltet mellem digitalisering og bæredygtighed, og virksomheden ønsker med hjælp fra de studerende at udforske potentialerne og mulighederne med IoT i deres forretningsmodel. Dette er omdrejningspunktet for den TBMI Challenge, som de studerende skal arbejde med hos virksomheden.

- Vi ser frem til et konstruktivt samspil med de studerende og forhåbentlig en gensidig indsigtsfuld og lærerig oplevelse. Det er vigtigt for os, at de studerende får værdifuld viden med sig hjem i rygsækken, fortæller Birgitte Holgaard Langer, der Business Development Director hos SPOOR.

Gensidig læring er netop et af formålene bag TBMI Challenge. De studerende på civilingeniøruddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling afslutter forløbet med at skrive en rapport, der beskriver, hvordan virksomhederne kan drage nytte af nye forretningsmuligheder og teknologier.

TBMI Challenge bliver støttet af Færchfonden og AUHE MidtVest’s Støttefond.

Læs mere om TBMI Challenge her.

Birgitte Holgaard Langer
Business Development Director, SPOOR