Ph.d. studerende fra Herning deltager i stort Europæisk program

Kun 25 ph.d.-studerende fra Europa er så heldige at kunne deltage i EIT Global Food Venture Programme, og en af disse er Dafni-Despoina Avgoustaki fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus BSS, Aarhus Universitet i Herning. Som den eneste repræsentant for et dansk universitet vil Dafni-Despoina Avgoustaki gennem de næste ni måneder modtage en-til-en mentoring, mødes med diverse investorer og besøge Munchen, Israel, Silicon Valley og Paris.

Foto: Camilla Brodam

Landbrug og forretningsvidenskab går hånd i hånd

Formålet med EIT Global Food Venture programmet er at hjælpe talentfulde ph.d.- studerende med at styrke deres iværksætterevner. Sammen med de andre 24 deltagere vil Dafni-Despoina Avgoustaki gennemgå et intensivt forløb bestående af skræddersyede seminarer og workshops. I løbet af de ni måneder vil hun få en mentorordning, lære at pitche sin ide til internationale investorer og netværke med nøglespillere fra fødevare- og landsbrugssektoren. Og selvom Dafni-Despoina Avgoustaki kun er fem måneder inde i sit ph.d.-forløb, så blev hun alligevel udvalgt som den eneste studerende med en ph.d. inden for forretningsudvikling.

”Det er stort for Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, fordi alle de andre deltagere kommer fra landbrugsuniversiteter. Dafni-Despoina Avgoustaki har fokus på erhvervssiden, og det giver hende et helt andet perspektiv end de andre,” fortæller George Xydis, lektor ved Aarhus Universitet i Herning og ph.d.-vejleder for Dafni-Despoina Avgoustakis.

Med en baggrund som landbrugstekniker er emnet ikke nyt for Dafni-Despoina Avgoustaki, og hendes ph.d. fokuserer da netop også på vækstperspektiverne i mindre hydroponiske systemer, som befinder sig i bymiljøer.

”Jeg vil gerne mindske og forbedre energiforbruget i allerede eksisterende vækstkamre and plantefabrikker. Jeg drømmer om at udvikle en vækstkammermodel, hvor brugerne kan producere deres egne friske grønsager med minimale eller slet ingen omkostninger til el. Mit håb er, at det i sidste ende kan udvikle sig til en forretning med ny teknologi og publikationer. Det her forløb kan forhåbentlig hjælpe mig med at undersøge mulighederne på et mere globalt niveau,” forklarer Dafni-Despoina Avgoustaki.

Målet er at skabe forretning i fremtiden

Dafni-Despoina Avgoustaki håber at kunne tilegne sig nok viden til at starte en forretning. Og med hjælp fra den store gruppe forskere og eksperter, mentorer og investorer, som EIT Global Food Venture har samlet, er målet inden for rækkevidde.

”Dafnis forskning vil helt sikkert tiltrække sig opmærksomhed og interesse. Det kunne faktisk udvikle sig til noget helt nyt og stort - det er i hvert fald det, vi håber på,” forklarer George Xydis.

Til trods for sin græske herkomst er Dafni-Despoina Avgoustaki stolt af at være den eneste repræsentant fra et dansk universitet. Hun håber på at tilegne sig viden og inspiration, som vil kunne komme hende til gode, når hun skal forsvare sin afhandling. Men det er først om et par år. Dafni-Despoina Avgoustaki og George Xydis har nemlig først lige bestilt alt hendes udstyr og regner med at påbegynde eksperimenterne i september.

Indtil nu har Dafni-Despoina Avgoustaki været i München en uge, og i juli rejser hun til Israel.

”Det er meget spændende at være en del af EIT Global Food Venture programmet, og vi har allerede lært så meget her den første uge i München. Jeg glæder mig rigtig meget til at se, hvor langt det her kan bringe mig,” siger hun.

Fakta om EIT Food Venture Programme

EIT Food’s Global Food Venture Programme støtter 25 topmotiverede ph.d.-studerende fra hele Europa med at omdanne deres forskning til succesfulde forretningsideer inden for fødevare- og landbrugssektoren.

Programmet består af:

• Skræddersyede en-til-en mentorprogrammer
  • En uges bootcamp på Technical University of Munich
  • 10-dages besøg til Israel og Silicon Valley
  • Food & AgTech-konferencen i Paris, hvor der er mulighed for at vinde ”Best Start-up” prisen
  • Møde med investorer i Silicon Valley
  • Workshops om marketing, internationalisering, forretningsmodeller, finansiering osv.
  • Mulighed for at præsentere sin ide for store virksomheder inden for branchen