Vinterdimission: Dette er ikke afslutningen, det er bare begyndelsen

Familie, venner, undervisere og virksomhedsledere var mødt op for at fejre de 133, der har færdiggjort deres ingeniøruddannelse, HD og diplom i ledelse på AU Herning fredag den 30. januar.

GMM-studerende modtager diplom ved vinterdimissionen 2015.
Vinterdimittender ved AU Herning fik overrakt deres diplomer ved en ceremoni den 30. januar 2015. Her ses GMM-dimittenderne, hvor 8 ud af 15 studerende havde fået et flot 12-tal til eksamen. Foto: BSS Kommunikation
Reception ved vinterdimissionen 2015
Chief Technology Officer Rene Balle ved KK Wind Solutions A/S holdt dimissionstale. Foto: BSS Kommunikation
Årets vinterdimittend Julia Pauli holdt festtale ved dimissionen.
Årets festtaler og vinterdimittend var Julia Pauli. Hun fik ros for sit bidrag til studiemiljøet og arbejde som studievejleder. Hun blev beskrevet som målrettet, opsøgende og inddragende i forhold til arbejdet med sin metorvirksomhed, og i det hele taget arbejdede hun seriøst og dedikeret med sin GMM-uddannelse. Foto: BSS Kommunikation
Prisvinder for bedste opgave på GMM-uddannelsen Johnny Oliviera Møller
Johnny Oliviera Møller (til højre) vandt prisen for bedste opgave på GMM-uddannelsen. Foto: BSS Kommunikation
Mennesker samlet til reception
Efter ceremonien var AU Herning vært ved en reception for dimittenderne og deres venner og familie. Foto: BSS Kommunikation

Man skulle ikke umiddelbart tro, at der var en sammenhæng mellem det at få barn og det at dimittere, men alligevel var det netop den sammenligning teknisk chef ved KK Wind Solutions Rene Balle præsenterede de nyuddannede for ved årets vinterdimission på AU Herning.

”Man går der og venter i ni måneder, og du tror, at det er ovre, når barnet endelig er født. Men når du holder dit nyfødte barn i armene, går det op for dig, at dette bare er begyndelsen. Sådan er det også med dimissionen. Du tror, at det er afslutningen, men egentlig er det begyndelsen på en masse hårdt arbejde og masser af sjov og udfordringer.”

Rene Balle delte også sine ”8 regler for succes” med det fulde auditorium, og han var parat til ansætte ingeniører fra AU Herning, som ifølge ham er på niveau med kandidater fra såvel Stanford som Harvard.

”Jeres uddannelse kan tage jer så langt, som I ønsker at gå,” forsikrede han.

Mange muligheder for dem med mod og viljestyrke

Mulighederne er mange for de 133 nyuddannede ingeniører. Det kom også årets vinterdimittend Julia Pauli ind på i sin festtale til de medstuderende. Men på samme tid var hun realistisk:

”Det er ingen, der siger, at det vil blive nemt at møde samfundets krav til os. Vi kommer til at møde konkurrence og ændringer overalt, hvor vi går. Det eneste vi kan være sikre på er, at der ikke vil være mindre konkurrence og ændringer i årene fremover.”

Derfor var Julia Paulis opfordring til de medstuderende at møde verden med en positiv indstilling, mod og viljestyrke.

”En fed måde at afslutte det på”

Efter talerne var der diplomoverrækkelse til de studerende inden for de forskellige uddannelser, som hver og en blev de råbt op og lykønsket af studieleder og institutleder.

Der blev også overrakt priser til dem, der havde skrevet de bedste opgaver, og til årets vinterdimittend, før ceremonien afsluttedes med fællessang. Bagefter var instituttet vært ved en reception for de festklædte dimittender og deres venner og familie, som med dagens dimission fik en ordentlig afslutning på mange års hårdt arbejde.

”Det er en fed måde at afslutte det på. Vi har jo siddet sammen i 3½ år, og da vi startede, var det denne begivenhed, vi så frem til. […] Så stod man der den sidste dag og havde været til eksamen, så var det slut, og man kunne egentlig kalde sig ingeniør,” lyder det fra Johnny Oliviera Møller, som vandt prisen for bedste opgave på GMM-uddannelsen.

”Det er jo rart at få den belønning. En ting er at blive belønnet til eksamen […]  og at blive belønnet af sin virksomhed, som både var til stede både ved eksamen og igennem hele forløbet. De har virkelig vist, at de støtter projektet og er glad for resultatet. Men også at blive belønnet i dag, […], det er jeg super glad for.”

Johnny har ligesom de andre på GMM-uddannelsen skrevet afgangsprojekt i samarbejde med en virksomhed. Men ikke alle chefer er så begejstrede som den tyske direktør, der var kørt 650 kilometer for at deltage i Johnnys mundtlige eksamen. Eksamenen endte med et velfortjent 12-tal. Nu er han i gang med et års arbejde for virksomheden i Tyskland, før han efter en længere rejse i Sydamerika vil læse videre i England.