Vejen til succes som iværksætter

Om dygtigt købmandskab, en god uddannelsesbaggrund og salget af et millionfirma. Henrik FlySevelsted, uddannet på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS i Herning og tidligere ejer af Afrika-safari.dk fortæller om, hvordan han fik stor succes i rejsebranchen og giver gode råd til andre iværksættere.

Henrik Fly Sevelsted.

En uddannelse som Business Development Engineer og et samarbejde med Studentervæksthuset Business Factory på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS i Herning gjorde virksomheden Afrika-Safari.dk til en stor succes.

”Jeg valgte uddannelsen som Business Development Engineer, fordi jeg gerne ville være selvstændig, når jeg blev færdig, og her kunne jeg få mange input til at starte egen virksomhed. Jeg startede mit rejsebureau sammen med en medstuderende, Paul Christen Bredahl, lige umiddelbart efter endt studietid, og meget hurtigt voksede virksomheden til at blive en af Europas største inden for safarirejser ”, fortæller Henrik Fly Sevelsted.

Opskriften på succes
Det, der gjorde Afrika-safari til en millionforretning mener Henrik Fly Sevelsted skyldes en kombination af flere ting:

”Det var studiet, som gjorde, at vi kunne komme så langt. Studiet og dermed Business Factory gav os mulighederne og viste os vejen. Vi fik nogle professionelle værktøjer, gå-på-mod og en måde at tænke professionelt, som gjorde, at vi kunne styre virksomheden mere optimalt. Business Factory har helt klart en stor del af æren for, at vi kom så langt med vores virksomhed, som vi gjorde”.

Eliten.dk
Succesen fortsatte indtil virksomheden blev solgt med endda meget god fortjeneste i 2014. I dag arbejder Henrik Fly Sevelsted i det, der hedder Eliten.dk. Det er et væksthus for dem, der prøver at starte en ny virksomhed, primært inden for IT, eller som de selv siger:”Eliten vækster nye og eksisterende IT virksomheder indenfor e-handel, apps og web services.”

Eliten.dk tilbyder et gratis fælles kontormiljø med andre IT iværksættere i det såkaldte Business Factory på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus BSS. Her får man mulighed for at følge med i de sidste nye online trends og sparre med andre både nye og erfarne iværksættere. Eliten giver derudover rådgivning om økonomi og jura i forbindelse med oprettelse af selskab.  Hver virksomhed får tilknyttet en mentor, som følger og rådgiver virksomheden, når den er gået i luften, og dernæst får man som iværksætter adgang til Elitens netværk af investorer og gode bankforbindelser.

Henrik Fly Sevelsted synes, det er utroligt givende at være med til at give sin erfaring videre til nye iværksættere via Eliten.dk:

”Vi mangler IT og online virksomheder i Herning, og det vil jeg gerne være med til at gøre noget ved, samtidig med at det er en stor tilfredsstillelse at se andre få succes og vokse. Jeg kan kun opfordre andre til at springe ud som selvstændig,” siger Henrik Fly Sevelsted og slutter af med nogle gode råd til nye iværksættere:

Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken
Alt for mange iværksættere tænker, at de bliver nødt til at opfinde noget helt nyt og finde på ting, som verden aldrig før har set. Du kan nemt lave en virksomhed på et eksisterende produkt ved blot at være bedre på nogle få parametre. Derudover skal du kende risikoen ved at gå i gang. Risiker ikke mere, end du kan tåle at miste.

Fakta
Afrika-safari.dk blev grundlagt i 2006. Virksomheden startede med hotel og fly-booking, men konkurrerede med flere andre firmaer, og de to studerende fandt derfor hurtigt ud af, at de måtte finde en niche for at overleve. Sådan begyndte det, i første omgang til blot et enkelt sted i Sydafrika.  Siden udvidede de forretningen til både Kenya, Tanzania, Botswana og Uganda. Derfra videre mod blandt andet Norge, Sverige og Tyskland, som endte med at blive det største marked. Senere kom rejser til Sydamerika og Asien til.

I 2012 var virksomheden blevet et af de bedste rejsebureauer i Danmark og indtjeningsmæssigt var de det bedste på markedet. De ville gerne videre, og valgte derfor at sælge virksomheden igen – først 70 % til en kapitalfond og så de sidste 30 % i 2014.

Henrik Fly Sevelsted
Eliten.dk