Professor ved AU i Herning er blandt verdenseliten af forskere

Professor Benjamin Sovacool ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi er netop blevet kåret som værende blandt toppen af de mest citerede forskere i verden.

Benjamin Sovacool har gennem sin karriere haft et skarpt fokus på bæredygtige energiformer, hvor vindenergi har været et tilbagevende forskningsemne. Foto: Jonathan Browning

Den globale analysevirksomhed Clarivate har netop offentliggjort en liste over de mest citerede forskere det seneste årti, og her befinder professor Benjamin Sovacool ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi sig i toppen.

Professoren, som er tilknyttet Center for Energiteknologier ved instituttet i Herning, kan dermed tælle sig som en af de førende forskere inden for sit felt og en af de mest citerede forskere i verden de seneste ti år.

Benjamin Sovacool står noteret for at have offentliggjort 342 publikationer, som er citeret 11.572 gange.

I oktober 2020 tildelte Det Europæiske Forskningsråd i øvrigt den prestigefyldte ERC Synergy-bevilling til et forskningsprojekt ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, som bliver ledet af Benjamin Sovacool.

Forskningsprojektet, der blev tildelt 70 mio. kr., skal undersøge alternative løsninger på den globale opvarmning.

Metoden, der bestemmer "hvem er hvem" af indflydelsesrige forskere, trækker på data og analyser udført af bibliometriske eksperter og dataforskere, som samtidig kortlægger hvilke lande og forskningsinstitutioner forskerne er tilknyttet.

Listen fra Clarivate identificerer forskere, der har betydelig indflydelse på deres forskningsområde og har offentliggjort usædvanligt mange citerede forskningsartikler i løbet af det sidste årti.

Deres navne er udtrukket fra publikationer, der rangerer i top 1 pct. efter citater for felt og udgivelsesår i Web of Science-citationsindeks, som er verdens mest omfattende citationsindeks for forskningsudgivelser.

Læs mere om listen og Benjamin Sovacool via dette link.