Næsten 600 gymnasieelever var samlet til Innovationsdage

Gymnasieelever fra hele Region Midtjylland var samlet på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi for at lære om innovation og komme med nye bud på affalds- og klimaløsninger.

For at løse de stillede udfordringer blev eleverne delt i grupper af 4-6 og fik tilknyttet to såkaldte innovationscoaches, som bestod af studerende fra Business Development Engineering-uddannelsen (BDE) ved instituttet.

Fra Aarhus i øst til Lemvig i vest. Næsten 600 elever fra gymnasier i hele Region Midtjylland var mødt op ved AU i Herning i slutningen af august for at lære om innovation, snuse til universitetslivet og løse udfordringer stillet af erhvervslivet.

Temaet var i år forurening og bæredygtighed, og i den forbindelse efterlyste virksomheden WasteHero hjælp fra de fremmødte gymnasieelever til, hvorledes man kunne skabe en digital platform til affaldshåndtering målrettet borgere i en kommune, der tydeligt kunne kommunikere tømningsintervaller, indrapportering af overfyldte containere m.m.

WasteHero, som er stiftet af tidligere studerende ved AU i Herning, leverer teknologiske løsninger til affaldshåndterning i hele verden og har et mål om at digitalisere renovationssektoren og mindske ineffektive og unødvendige afhentninger af skraldespande, mens CO2-aftrykket bliver reduceret.

”Vi ønsker at opnå, at borgere oplever så gnidningsfri en affaldshåndtering som mulig, mens de samtidig har respekt for omkostninger og miljø,” lød oplægget fra WasteHero, da virksomheden introducerede problemstillingen til gymnasieeleverne.

I grupperne lærte eleverne at arbejde med værktøjer til idéudvikling, mens de blev præsenteret for konkrete arbejdsmetoder og præsentationsteknikker.

Herning Kommune bidrog med arrangementets anden innovationsudfordring til gymnasieeleverne. Her var de to kommunale tiltag Bæredygtig Herning og Uddannelsesby Herning gået sammen om stille udfordringen: ”Hvordan bliver Herning en grøn studieby?”.

Konkret ønskede kommunen et forslag til, hvordan kommunen bedst kunne brande sig som en bæredygtig studieby, da mange undersøgelser ifølge kommunen pegede på, at den unge generation er optaget af og gerne vil deltage i kampen for at skabe et bedre miljø og medvirke til den grønne omstilling.

Samtidig blev gymnasieeleverne bedt om et bud på, hvordan et stort klima- og bæredygtighedsevent i Herning som f.eks. en festival eller konference kunne tilrettelægges. Arrangementet skulle være henvendt til unge.

Da dagenes program gik på hæld skulle gymnasieeleverne pitche deres løsninger, hvor hver gruppe fik 1,5 minut til at sælge deres idé over for et dommerpanel.

Der var en præmie til den bedste præsentation for hver af dagene.