Mere end 400 elever besøgte AU Herning til årets MakerFest

Torsdag og fredag i midten af september deltog over 400 elever fra midtjyske skoler og gymnasier i MakerFest hos AU Herning. Uddannelses- og vidensinstitutioner og alle andre, der er kreative, bygger og producerer, kan være en del af MakerFest, og det var dét eleverne kom forbi for at udforske.

Målet med MakerFest er at fremvise en variation af innovationer, lige fra 3D-printede produkter til lækre mocktails. I år var der 11 makerstande, som præsenterede deres nyeste innovationer for de besøgende elever fra folkeskoler og gymnasier i Struer, Herning og Ikast-Brande kommuner.

Blandt dem, der havde en makerstand, var VIA University College, der arrangerede et spændende oplæg om design af bæredygtig beklædning og møbler, og Ulmus Craft Cocktails, der afholdte workshops omkring, hvordan man laver lækre alkoholfrie drinks. Derudover bød AU Hernings egne laboratorier sammen med Erhvervsakademi MidtVest på sjove og lærerige aktiviteter, hvor eleverne bl.a. skulle designe egne 3D-print og programmere små industrirobotter. Afslutningsvist var der sørget for underholdning, hvor DJ Niller skabte lounge-vibes og varmede op til koncert med det lokale band Drengestreger.

"Formålet med MakerFest har for mig været at vise, hvad vi og andre går og ’bygger’ - hvad det er, vi kan skabe i værksteder og laboratorier. Målgruppen har været 7.-10. klasser, erhvervsskoler og gymnasieklasser. Som noget helt nyt har vi i år inviteret uddannelser, institutioner, makerspaces/makerlabs og virksomheder til at komme og vise, hvad de brænder for. Det er lykkedes os at vise og engagere både de unge mennesker og deres lærere i, hvad man kan skabe med sine hænder gennem masser af udstillinger og workshops. På den måde har vi, sammen med de øvrige udstillere, fået skabt en MakerFest, som jeg sammenligner med en streetfood-festival, hvor besøgende kan gå rundt og se, smage, opleve, prøve og blive inspireret af forskellige udstillinger og workshops", siger lektor Ulrich Bjerre, projektleder for årets MakerFest.

Opbakning til MakerFest fra erhvervslivet

Flere virksomheder har desuden deltaget for at vise deres spændende innovationer, holde engagerende oplæg og komme i kontakt med eleverne, der er fremtidens arbejdskraft og innovatører. MakerFest er finansieret af donationer fra AUHE MidtVest's Støttefond, Bravida, It-vest, Norlys Vækstpulje, Nordea-Fonden, Tuborgfondet og Velux.

"MakerFest er ved at blive en stor ting for AU Herning. Det, som varmer mit hjerte, er at se det engagement og den interesse, som de unge mennesker viser, når de møder de mange muligheder for at arbejde med ny teknologi, kreativitet og innovation på MakerFest – det tegner godt for fremtidens makerkultur her i MidtVest. Noget andet ved MakerFest, som virkelig er interessant, er, at vi er lykkedes med at samle hele kæden fra folkeskoler over ungdoms- og videregående uddannelser til virksomhederne på MakerFest. Jeg ser dette som værende ret unikt, og jeg håber meget, at vi kan komme endnu bredere ud næste år, og at virksomhederne i stigende omfang får øje på muligheden for at bidrage til området og vores unge ved at støtte op om MakerFest", fortæller institutleder Anders Frederiksen.

I år var det anden gang, at MakerFest blev afholdt, og planlægningen af næste års arrangement er allerede så småt i gang. Læs mere om MakerFest.