Ingeniør med fokus på bløde værdier

Efter halvandet år på Det Danske Filmskuespillerakademi er 24-årige Frederikke Therkelsen vendt hjem til Herning for at tage en ingeniøruddannelse. Nu opfordrer hun flere kvinder til at få øjnene op for mulighederne i de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser i Herning.

Det er knapt tre måneder siden Frederikke Therkelsen for første gang trådt ind ad døren i Birk Centerpark 15 i Herning for at starte på diplomingeniøruddannelsen Global Management and Manufactoring – i daglig tale GMM.  

”Min mor kan ikke engang udtale navnet på uddannelsen endnu, men både hun, resten af min familie og mine venner er rigtig glade for, at jeg er vendt hjem igen” griner den 24-årige ingeniørstuderende, som ofte bliver bedt om at forklare, hvad uddannelsen går ud på.  

”De fleste spørger, hvad jeg så bliver, når jeg er helt færdig, og det kan være lidt svært at forklare. Man kan jo forme rigtig meget selv, fordi den her uddannelse spænder over så mange ting,” siger Frederikke Therkelsen, som håber på, at hun kan komme til at arbejde med mennesker, når hun engang står med sit eksamensbevis og en skinnende ny ingeniørtitel. 

Ingeniører laver meget mere end vindmøller

Traditionelt set har ingeniørfagene været meget mandsdominerede, og det er stadig det renommé, som uddannelserne lider under, også selvom det ifølge Frederikke Therkelsen slet ikke burde være sådan. 

”Jeg tænker slet ikke over, at der skulle være forskel på mænd og kvinder på den måde, eller at der er mande- og kvindefag. Vi kan, hvad vi vil, og jeg vil gerne være ingeniør,” siger hun, og fortæller, at der er kæmpe stor forskel på de interesser, som de forskellige studerende på hendes hold har. Der er nogle, som er meget interesserede i teknik, og så er der andre - heriblandt Frederikke Therkelsen selv -, der interesserer sig for de mere bløde værdier.  

”Altså ingeniører kan så meget andet end at lave vindmøller, som er noget af det, man typisk får givet som eksempel. Søstrene Grene og LEGO har f.eks. også ingeniører. Der er så stor forskel på, hvad ingeniører kan, og hvad vi specialiserer os i. Jeg kan godt lide at arbejde med mennesker og ledelse. Jeg vil gerne arbejde med medmenneskelige kompetencer og med at skabe de bedste teams og samarbejdsmuligheder. Det giver min uddannelse mig mulighed for,” forklarer Frederikke Therkelsen, der selv har oplevet, hvor vigtig god ledelse er, og hvor ødelæggende dårlig ledelse kan være. 

Flere kvindelige studerende

Det øgede fokus både fra politisk side og fra uddannelsesinstitutionerne på at få flere kvinder til at tage naturvidenskabelige eller tekniske uddannelser har rykket en smule ved kønsfordelingen. Og det er en udvikling, der ser ud til at fortsætte, selvom der stadig er et stort flertal af mandelige studerende.  

”Der er stadig flest drenge, men det er tydeligt, at der er ved at ske en positiv udvikling,” fortæller Frederikke Therkelsen. Og det er en udvikling, der ikke alene er vigtig for uddannelsesinstitutionerne, men i høj grad også for erhvervslivet, og dermed også for beskæftigelsen for de nyuddannede. 

”Jeg tror, at jeg er rigtig godt stillet, når jeg engang er færdig. Som kvinde vil jeg kunne byde ind med noget anderledes end mine mandlige kollegaer,” fortæller den 24-årige GMM-studerende. 

Det er en holdning, som Mette Højborg, Direktør for Kultur og Erhverv i Holstebro Kommune og bestyrelsesmedlem af AUHE Fonden, bakker op om. 

”Der er ingen tvivl om, at det er yderst vigtigt, at flere unge mennesker tager en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse, det gælder både drenge og piger. Hvor det tidligere hovedsageligt har været drenge, man fokuserede på i rekrutteringen til den slags uddannelser, så har man jo alene ved også at fokusere på piger fordoblet målgruppen. Det må alt andet lige betyde flere studerende, og det er til stor gavn for erhvervslivet i fremtiden,” forklarer Mette Højborg. 

”Piger kan nogle andre ting end drengene, og det siger jo sig selv, at det kun kan styrke erhvervslivet med et sundt miks mellem kønnene,” forklarer hun videre.   

Ikke kun matematik og teknik

24-årige Frederikke Therkelsen er ikke i tvivl om, at der i fremtiden vil komme mange flere kvindelige studerende på uddannelserne. 

”Global Management and Manufacturing lukker op for så mange muligheder. Jeg er sikker på, at hvis flere piger i gymnasiet kendte til mulighederne, så ville vi se en meget mere ligelig fordeling af kønnene på uddannelsen. Du kan jo selv forme din uddannelse, indenfor nogle faste rammer naturligvis. Jeg har valgt at fokusere på de bløde værdier og ledelse, mens andre fokuserer på det mere tekniske. Og oveni det så er GMM helt unik, fordi man som studerende får erhvervserfaring indenfor netop ens interessefelt, imens man studerer. Så når du er færdiguddannet, har du faktisk, hvad der svarer til næsten to års erhvervserfaring. Det er noget, virksomhederne er vilde med,” fortæller Frederikke Therkelsen begejstret. Hun ved godt, at antallet af kvindelige studerende er lavere end antallet af mandlige, men det er ikke noget, der afskrækker hende. Det er heller ikke en tendens, hun tror vil fortsætte ret længe endnu. 

”En gang imellem kan jeg godt tænke over, at der ikke er så mange piger som drenge, men jeg tænker på samme tid, at der er en udvikling i gang. I dag er vi 11 piger, for 5-10 år siden ville der måske have været én pige på sådan en uddannelse. Jeg er ikke i tvivl om, at der vil komme flere og flere piger i fremtiden, de skal bare lige få øjnene op for, hvor mange spændende ting, man kan arbejde med som ingeniør og at det ikke kun er matematik og teknik,” slutter Frederikke Therkelsen.

Læs mere om GMM her.