Frederik balancerer studielivet med en topstilling ved Grundfos

Studietiden ved Aarhus Universitet i Herning er stadig ikke afsluttet for Frederik Østergaard, men alligevel har han allerede landet drømmejobbet som global produktchef ved Grundfos.

Frederik Østergaard dimitterer i 2022 som kandidat i teknologibaseret forretningsudvikling. Han er ikke i tvivl om, at uddannelsen har givet ham de rette kompetencer til at klare en lederstilling i en af Danmarks største virksomheder. Foto: Grundfos/PR

Grundfos havde ét krav, da de ansatte den 27-årige Frederik Østergaard i en topstilling som produktchef i den globale pumpevirksomhed: Han fik ikke jobbet, hvis han droppede sit studie.

Dermed havde den ambitiøse universitetsstuderende forseglet sin skæbne om både at bestride en topstilling ved Grundfos og samtidig afslutte sin kandidatuddannelse i teknologibaseret forretningsudvikling ved Aarhus Universitet i Herning.

For Frederik Østergaard var det et drømmescenario. Han var blevet givet en unik mulighed for at begynde sin professionelle karriere allerede i studietiden, og ovenikøbet i en stilling der typisk krævede flere års anciennitet.

”Det var en udfordring, som var værd at tage op. Jeg sagde til mig selv, at de næste par år ville blive rigtig hårde at komme igennem, men bagefter ville det være det hele værd,” siger Frederik Østergaard, der samtidig meddelte venner og familie, at fritiden kom til at blive sparsom i den kommende tid.

Kandidaten gav et boost
Oprindeligt var det ikke Frederik Østergaards plan at forfølge en kandidatuddannelse. Han havde taget en bachelor som diplomingeniør og var i forbindelse med et praktikprojekt blevet ansat som studentermedhjælper ved Grundfos. Hans sædvanlige tilgang til jobbet med flid og hårdt arbejde skulle nok få ham videre i karrieren og op i virksomhedens hierarki, tænkte han.

Planen blev dog hurtig ændret, da han begyndte at have samtaler om sin fremtid med flere repræsentanter fra ledelsen på Grundfos-kontoret i Bjerringbro. Her var budskabet ikke til at tage fejl af.

”De sagde, at hvis jeg havde ambitioner, så skulle jeg bygge videre på min uddannelse med en kandidatgrad,” siger Frederik Østergaard.

Ledelsen mente, at han ville ramme en naturlig barriere i sin karriere, hvis han ikke fik fyldt mere teoretisk viden på sit CV, og flere af dem anbefalede ham at søge ind på kandidatuddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling ved Aarhus Universitet i Herning.

Her kunne Frederik Østergaard skærpe sine teoretiske kompetencer på en uddannelse, der havde fokus på at lære sine studerende at indsamle, forstå og vurdere ny teknologisk viden i en forretningsmæssig kontekst. Samtidig lovede hans nærmeste leder ham, at han kunne beholde sit studiejob i virksomheden under uddannelsen.

”Det betød, at jeg kunne tage direkte ud på Grundfos og teste teorier af i praksis, nærmest dagen efter at jeg havde lært dem. Dermed kunne jeg vise virksomheden, at jeg kunne bringe værdi ind i organisationen,” siger Frederik Østergaard.

Tilgangen gav hurtigt pote, og ikke længe efter studiestart stod Grundfos klar med en ansættelseskontrakt i hånden.

Sætter retningen som produktchef
Stillingen blev global produktchef, og i dag sætter Frederik Østergaard retningen for en række produktlinjer, mens han er involveret i alle processer fra indkøb, salg og marketing til produktudvikling.

I 2022 dimitterer han som kandidat fra Aarhus Universitet, men allerede nu er han ikke i tvivl om, at uddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling har givet ham de helt rigtige egenskaber til at klare en lederstilling i en af Danmarks største virksomheder.

”Jeg har aldrig brudt mig om teorier og datastyring i undervisningen, men i dag kan jeg absolut ikke undvære dem. Jeg kan jo ikke tage beslutninger på mavefornemmelser,” siger Frederik Østergaard.

Den unge Grundfos-chef mener i øvrigt, at kandidatuddannelsen har givet ham en usædvanlig god forståelse og viden om det teknologiske aspekt af produktionen i en virksomhed. Han har derfor fået de bedste forudsætninger for at skabe produkter, der kan blive forretningsmæssige successer.

Fakta om Teknologibaseret Forretningsudvikling

• En kandidatuddannelse som civilingeniør
  • En naturlig overbygning på en bachelor i global ledelse og produktionsnetværk, som også udbydes af AU i Herning
  • Uddannelsen lærer de studerende at indsamle, forstå og vurdere ny teknologisk viden i relation til forretningsmuligheder