Fonde vil styrke erhvervssamarbejde for universitetsstuderende

En treårig fondsbevilling skal hjælpe studerende pa? Aarhus Universitet i Herning ud i midt- og vestjyske virksomheder. Fremtidens talenter skal have endnu større tilknytning til landsdelens erhvervsliv, mener AUHE MidtVest’s Støttefond og Færchfonden, som står bag bevillingen.

Billede af Aarhus Universitet i Herning.
Aarhus Universitet i Herning sender over 500 studerende ud i virksomhedssamarbejder hvert år. Foto: Rasmus Eriksen, AU FOTO

Talentfulde universitetsstuderende skal ud og prøve kræfter med midt- og vestjyske virksomheder.

Det mener AUHE MidtVest’s Støttefond og Færchfonden, som har valgt at støtte Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet – Aarhus BSS de næste tre år i at underbygge samarbejdet med det lokale erhvervsliv på ingeniøruddannelsen i teknologibaseret forretningsudvikling.

Instituttet, som ligger i Birk ved Herning, har haft succes med at sende de studerende på uddannelsen ud i virksomheder for at løse konkrete opgaver for dem i faget Technological Business Model Innovation (TBMI). Her skal de studerende med udgangspunkt i teknologi lære at opbygge eller forbedre virksomhedernes forretningsmodeller.

Initiativet har vakt fondenes begejstring. Med en bevilling ønsker de fremover at bidrage til, at de studerende får de bedste oplevelser både personligt og professionelt, når de kommer ud til virksomheder fra hele den midt- og vestjyske region, og det glæder institutleder Anders Frederiksen.

”Universitet leverer den teoretiske viden til de studerende, mens virksomhederne giver dem en praktisk forståelse af deres fag. Det er et perfekt samarbejde, og det er jeg glad for, at både AUHE MidtVest’s Støttefond og Færchfonden kan se styrken i,” siger han.

Ifølge Anders Frederiksen er TBMI-samarbejdet desuden et eksempel på, hvordan virksomheder, universitetet og fondene sammen kan skabe de bedste rammer for de studerende fra instituttet.

”Det kan i sidste ende bidrage til lokal vækst,” siger institutlederen.

Aarhus Universitet i Herning sender årligt over 500 studerende ud til omkring 250 virksomheder, som et led af deres uddannelse inden for ingeniørfag, erhvervsøkonomi og ledelse. Instituttets generelle tilgang til at inddrage det lokale erhvervsliv på universitetsuddannelserne har været et afgørende punkt for den nye bevilling, lyder det fra begge fonde.

”Vi skal tænke kreativt, så industriens fremtidige talenter fortsat vælger midt- og vestjyske virksomheder,” siger Kenneth Iversen, formand for AUHE MidtVest’s Støttefond.

Formanden mener, at det lokale erhvervsliv skal bakke op om initiativer, som dem fra Aarhus Universitet i Herning, da uddannelsesniveauet i landsdelen er lavere end resten af landet, mens de midt- og vestjyske unge fortsat flytter fra området til fordel for København og Aarhus.

”Det er afgørende, at de universitetsstuderende kommer ud i virksomhederne og forhåbentligt får en tilknytning til dem, så vi beholder dem og deres kompetencer i lokalområdet,” siger Kenneth Iversen, der selv har en fortid i topledelsen hos den midtjyske, multinationale virksomhed Kyocera Unimerco.

Hos Færchfonden ser man samarbejdet, som en mulighed for at gøre lokalområdet mere attraktiv for de kommende akademikere.

”De studerende kan via samarbejdet med virksomhederne få øjnene op for lokale jobmuligheder efter endt studie og måske flytte til området,” siger direktør hos Færchfonden Claus Omann Jensen.

Han mener samtidig, at initiativet med TBMI er en oplagt mulighed for virksomhederne til at prøve kræfter med akademiske medarbejdere.

”Akademikere kan bidrage til at optimere en organisation på flere områder, og det kan flytte virksomhederne til det næste skridt. Her kan de teste, hvilken forskel højtuddannet arbejdskraft kan gøre i en virksomhed,” siger direktøren.

Mere information

Anders Frederiksen, institutleder ved Aarhus Universitet i Herning, 616220207, afr@btech.au.dk.

Kenneth Iversen, formand for AUHE MidtVest’s Støttefond, 40141422, ki@kiversen.dk.

Claus Omann Jensen, direktør for Færchfonden, 20650000, coj@faerch.dk

Rasmus Eriksen, kommunikationskonsulent ved Aarhus Universitet, Aarhus BSS, 86164745, rasmuseriksen@au.dk