Dimittender blev udnævnt til ”Danmarks fremtid” ved instituttets vinterdimission

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi fejrede årets første dimittender med taler og prisoverrækkelser.

Dimittenderne blev udnævnt til "Danmarks fremtid" og "metafysiske brobyggere" ved årets vinterdimission. Foto: Rasmus Eriksen, AU Foto

Den stod på grin, lykønskninger og fejring, da Aarhus Universitet i Herning havde inviteret årets første dimittender og deres familier til dimission i det store auditorie på universitetets adresse i Birk Centerpark.

Her blev de ca. 80 dimittender, der sprang ud som civil- eller diplomingeniører samt erhvervsøkonomer, med følge budt velkommen af viceinstitutleder Jan Laursen, inden gæstetaler Poul Venø, it- og digitaliseringschef ved Herning Kommune, indtog podiet.

”Hver eneste dag, uge, måned, semester og alle weekender har I knoklet med at skabe grundlag for jeres eksamen og jeres uddannelse, som Danmark har behov for,” sagde it-chefen fra talerstolen.

Poul Venø lod dimittenderne forstå nødvendigheden af deres kompetencer i erhvervslivet, og hvordan ekspertise inden for innovation, forretningsudvikling, ledelse og iværksætteri var afgørende for Danmarks vækst.

”I er Danmarks fremtid,” sagde han, inden han opfordrede dimittenderne til både at være ydmyge og nysgerrige, når de først befandt sig ude på landets arbejdspladser.

Uddannet til brobyggere

De ca. 130 tilhørere klappede muligvis ekstra begejstret, da programmets næste taler gik på scenen i det Henning Larsen-tegnede auditorie. Det var Mikkel Mols Nissen, som selv blev færdig som civilingeniør i teknologibaseret forretningsudvikling (cand.polyt.), og han havde i dagens anledning fået til opgave at levere dimittendtalen til sine studiekammerater.

Mikkel Mols Nissen lagde ud med en anekdote fra, da han et par år forinden dimitterede fra diplomingeniøruddannelsen i Global Management and Manufacturing (GMM). Dengang havde hans far spurgt ham, hvad det egentligt var, han blev uddannet som, hvortil den unge dimittend forklarede, at han nu var blevet ingeniør.

”Så må du hellere komme i gang med at reparere din egen bil,” havde faderen sagt til sønnen, der var uddannet til at begå sig i en global produktionsvirksomhed.

Salen brød ud i grin.

”Vi er hybrid-ingeniører, der kan løse de mest komplekse problemer. Samtidig er vi nok ikke de ingeniører, man ville hyre til at bygge en fysisk bro. Vi er metafysiske brobyggere, der bygger bro mellem problemer og løsninger,” sagde Mikkel Mols Nissen.

På vegne af alle dimittender takkede han forældre og alle ansatte ved instituttet i Herning, inden det blev tid til diplomoverrækkelsen til dimittenderne.

Priser til tre studerende

Da vinderne af vinterens dimittendpriser skulle udnævnes, gik Diplomingeniørprisen til Nikolaj Vadstrup Pedersen, som blev uddannet diplomingeniør i Global Management and Manufacturing. Han fik prisen for sit gennemarbejdede 12-tals-bachelorprojekt, som han havde udarbejdet i samarbejde med virksomheden Baettr.

”Den studerende har udvist et stort ansvar for at sikre høj kvalitet i sit arbejde og har tilbragt flere perioder i udlandet for at samle et imponerende datasæt,” lød begrundelsen fra Martin Krogsgaard, der overrakte prisen på vegne af KK Wind Solutions, som belønnede projektet med 5.000 kr.

Lignende rosende ord gik igen, da Alea Louise Scovill, som blev uddannet cand.polyt., modtog Civilingeniørprisen for sin kandidatafhandling. Afhandlingen blev beskrevet af prisoverrækker og studieleder Torben Tambo som ”et godt eksempel på, hvorfor businessmodel innovation og risikovurdering er vigtigt for virksomhederne”. Med prisen fulgte 5.000 kr. fra Hans Foxby’s Fond, Kyocera Unimerco.

GMM-dimittenden Emma Pagh Kristensen modtog prisen for Årets vinterdimittend. Den fik hun bl.a. for at bevare en konstruktiv nysgerrighed og et socialt arrangement gennem hele studiet på Aarhus Universitet i Herning og for at have ”udarbejdet et afgangsprojekt, som analyserede og fremkom med løsningsforlag til at digitalisere Data Analytics i en af de største danske virksomheder”.

Prisen blev overrakt af Maria Bloch-Jensen fra ingeniørforeningen IDA, der honorerede Emma Pagh Kristensens indsats med 5.000 kr.