Bølgeenergi skal under lup i nyt forskningsprojekt

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved AU i Herning skal gøre bølgeenergi til en fornuftig forretning i et nyt forskningsprojekt sammen med Danmarks Tekniske Universitet.

Forskningsprojektet skal optrævle den underliggende fysik bag teknologien og se på, hvordan man kan optimere anlægget både med hensyn til effektivitet og omkostninger. Foto: PR/Crestwing

Vesterhavets bølger rummer masser af energi. Det står klart for de fleste mennesker, som har besøgt det eller badet i det, men kan den stærke naturkraft omdannes til en god forretning?

Nu skal et nyt forskningsprojekt ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet i Herning forsøge at komme svaret nærmere i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet.

Her skal parterne undersøge, om bølgeenergi har potentiale til at blive en seriøs medspiller i den grønne omstilling og danne grundlag for en bæredygtig forretningsmodel. Projektet tager udgangspunkt i et innovativt bølgeenergianlæg, som er blevet udviklet af virksomheden Crestwing i Frederikshavn.

”Bølgeenergi har været afskrevet i nogle år efterhånden, men designet på Crestwings nye bølgeenergianlæg lader til at besidde uudforsket potentiale, som vi skal have kigget nærmere på,” siger energiforsker Peter Enevoldsen, som leder projektet ved Aarhus Universitet.

Han forklarer, at bølger indeholder langt mere energi i forhold til vind, men samtidig er bølgeenergi også langt dyrere at konvertere til strøm.

”Derfor skal vi undersøge, om det vil give økonomisk mening at satse på bølgeenergi fremfor f.eks. batterier, der kan opbevare energi fra vindmøller,” siger Peter Enevoldsen, der dog understreger, at energi fra bølger aldrig ville kunne udkonkurrere vindenergi økonomisk.

”Men bølgeenergien kan kompensere for den manglende strømproduktion, når møllerne står stille,” tilføjer han.

Crestwings bølgeenergianlæg, som sætter rammen for forskningsprojektet, er baseret på teknologier fra skibsbygningsindustrien og består af to hængslede pramme, der ligger på havoverfladen og følger bølgernes bevægelse. Det er dokumenteret i tidligere test både i bassin og offshore, at anlægget effektivt producerer energi med alle bølgelængder, der er længere end anlægget.

”Vi indgår i et tværfagligt samarbejde parterne imellem for at give et så holistisk bud som muligt på, hvordan bølgeenergianlæg kan optimeres,” siger Peter Enevoldsen.

Forskningsprojektet har fået bevilliget 6,2 mio. kr. af Danmarks Frie Forskningsfond.