Uddannelsen skabte fundament for techvirksomheds grundlæggelse

Virksomheden Siana har udviklet en IoT- og AI-baseret teknologi, der kan hjælpe dens kunder inden for produktions- og forsyningssektoren med at undgå nedbrud, som kan opstå pga. fejl og slitage i deres maskineri, især i roterende maskiner såsom motorer, gear, pumper, lejer, der bl.a. anvendes til at drive transportbånd. Bag Siana står Mads H. Gliemann og Claes Zacho, og idéen til virksomheden opstod, da de begge var studerende på Aarhus Universitet i Herning.

Mads H. Gliemann (tv.) er 26 år og bosat i Aarhus, og Claes Zacho er 25 år og bosat i Silkeborg. De har begge læst diplomingeniør i forretningsudvikling (BDE) på Aarhus Universitet i Herning. Mads har desuden en uddannelse som civilingeniør i teknologibaseret forretningsudvikling (cand.polyt.) med i bagagen, ligeledes fra Aarhus Universitet i Herning. I dag arbejder de begge på fuldtid i deres fælles virksomhed, Siana.

Da Mads og Claes læste diplomingeniør i forretningsudvikling (også kaldet BDE) på Aarhus Universitet i Herning, fik de under et besøg hos en stor, international produktionsvirksomhed øje på et problem. Mange produktions- og forsyningsvirksomheder vedligeholder typisk deres maskiner efter et fast tidsinterval for at undgå nedbrud. Da det er en meget manuel proces, og da der er mange komponenter at vedligeholde, kan det dog være vanskeligt at gøre det i tide. Hvis dette ikke sker, risikerer virksomhederne et produktionsstop, hvilket kan være en dyr affære. Det ville Mads og Claes finde en løsning på.

”Man kan sige, at vi er lidt BDE af natur. Vi synes, det er spændende at løse problemer, og vi er technørder,” fortæller Claes.

De ville skabe en løsning, der i modsætning til vedligeholdelse efter tidsintervaller baserer sig på maskinens konkrete tilstand. Dét blev startskuddet til det, der i dag er deres virksomhed, Siana.

Gennem deres studie lærte Mads og Claes bl.a. om programmering af mikrocontrollere og webudvikling, hvilket førte til den første simple prototype på deres produkt. De fik løbende mulighed for at teste produktet af hos den virksomhed, der i første omgang havde vakt deres interesse for projektet.

”Den måde, vi på BDE-uddannelsen arbejdede med semesterprojekter på, er virkelig god, både ift. det faglige og det sociale (…) Man får lov til at arbejde på reelle problemstillinger og kommer uden for universitetets vægge, ser nogle nye ting og møder nye mennesker. Man skaber noget reel værdi for virksomhederne. Måske endda noget, der bliver brugt efterfølgende,” fortæller Mads.

Spoler vi tiden frem til i dag, så er virksomheden, hvor hele idéen opstod, en af Sianas kunder.

Predictive maintenance fremfor manuel proces
Og hvad er det så, Siana tilbyder? Løsningen består af tre elementer: En sensorenhed, der monteres på maskinen, og en app, der skal installeres på teknikernes telefoner og forbindes til Sianas webplatform, der udgør det tredje element i løsningen.

Sensorenheden opsamler vibrationsdata, som afslører den enkelte maskines tilstand. Den data indsamles og aflæses, og via machine learning skabes der en model for den enkelte maskine, som i sidste ende kan forudse nedbrud. Teknikken kaldes ”predictive maintenance”. Via webplatformen kan Sianas kunder tilgå dataene, der viser maskinens tilstand og behov for vedligeholdelse.

Tanken var fra start at udvikle et system, som teknikerne i virksomhederne selv kan betjene uden at skulle involvere ledelsen eller konsulenter udefra.

Uddannelsen havde afgørende betydning
BDE-uddannelsen, de forskellige fag og semesterprojekterne har ifølge Mads og Claes skabt et solidt fundament og haft afgørende betydning for grundlæggelsen og ikke mindst udviklingen af deres virksomhed. Hvert semester havde de fag, hvor de i deres studieprojekter kunne tage udgangspunkt i deres idé.

”Koblingen mellem det tekniske og det merkantile er så særlig for BDE-studiet. Det er afgørende for sådan nogen som os, der gerne vil drive en techvirksomhed. Vi har haft brug for viden om produktudvikling, det digitale og IT-tekniske, men så også det merkantile. Lige fra økonomi og afsætning til markedsføring, forretningsmodeller og strategi,” fortæller Mads.

I efteråret 2021 fik Siana to partnere ind - Artlinco fra Horsens, der i dag står for at udvikle sensorenheden, og en polsk virksomhed ved navn Grinn, der står for al elektronikken. Det var vigtigt for Mads og Claes at få partnere ind, som har de kompetencer, de selv mangler.

Siana modtog tidligere på året et legat på 650.000 kr. fra Innovationsfondens Innobooster-program. I sommer begyndte Siana at sælge deres produkt, som hurtigt blev forudbestilt af et stort antal internationale virksomheder. Virksomheden er derudover blevet nomineret til Årets Startup ved INCUBA-prisuddelingen i Aarhus.