600 gymnasieelever samlet i Herning

Den sidste onsdag og torsdag i august mødtes 600 elever fra midtjyske gymnasier til Innovation Days på Aarhus BSS i Herning for at snuse til de tekniske uddannelser og ved selvsyn at se og opleve, at naturvidenskabelige uddannelser kan være farverige og kreative i stedet for tørre og kedelige, som de måske har haft ry for at være.

Photo: Camilla Brodam

Tættere på virkeligheden

Tre studerende fra uddannelsen Business Development Engineer, stod bag Innovation Days. Og ca. 600 gymnasieelever fra 16 forskellige gymnasier mødte op for at få et nyt indblik i naturvidenskabelige uddannelser, samt blive inspireret og motiveret til iværksætteri og innovation.  

”Vi vil selvfølgelig gerne vise vores universitet frem, og det er også en stor del af Innovation Days, men det vigtigste for os er, at eleverne ikke føler, at det har været en skoledag. Vi håber i stedet, at vi har givet dem en oplevelse af, hvordan det er at arbejde med nye værktøjer på konkrete og problemstillinger fra rigtige virksomheder,” fortæller arrangørerne Eske Hemmingsen, Sissel Nohr Welcher og Lars Zinck Bach. 

Innovation Days satte fokus på forholdet mellem uddannelser og erhvervslivet, blandt andet ved at gymnasieeleverne skulle komme med kreative løsningsforslag på forskellige virksomheders konkrete problemer.

”Vi viste deltagerne, hvordan de gennem innovative teknikker kan arbejde med deres idé, så den kunne udvikle sig og måske blive til en helt anden og mere brugbar idé end deres allerførste indskydelse,” fortæller de tre arrangører, hvis største oplevelse var at se, hvordan eleverne arbejdede med problemstillingerne og hvilke løsninger, de fandt frem til.  

”Et af formålene med dagene var jo netop, at eleverne skulle komme tættere på virkeligheden. De fik en forholdsvis kort præsentation af noget teori, som de med det samme skulle anvende. Det var igennem det praktiske arbejde, de skulle lære noget. Og så skulle de jo slutte dagen af med at præsentere deres idé på 2 minutter for virksomheden, ” fortæller Eske Hemmingsen, Sissel Nohr Welcher og Lars Zinck Bach.

Brugbar viden

Ingen af de 600 gymnasieelever tog tomhændede hjem, da den sidste bus forlod Aarhus BSS i Herning. Alt fra brainstorm-teknikker, idéudviklingsprocesser,nye input til gruppearbejde og præsentationsteknik blev pakket i rygsækkene og vil kunne bruges i fremtidens opgaver på gymnasiet, og når der inden længe skal vælges en videreuddannelse. Og de tre arrangører kunne ånde lettet op efter endnu et succesfuldt arrangement. 

”For vores eget vedkommende, så har det været et par dage med masser af kaos og mange tråde, som vi skulle holde styr på, men vi tror, at eleverne har haft nogle gode dage og har taget en masse viden med sig hjem,” fortæller de. Og de har heldigvis ikke stået med hele opgaven alene. 30 af deres medstuderende på BDE har deltaget som coaches, så gymnasieeleverne løbende kunne få sparring og vejledning. 

Arrangementet som er et af Danmarks største innovationsarrangementer for elever på en ungdomsuddannelse forventes at løbe af stablen igen til næste år hos Aarhus BSS i Herning.