Tidligere studerende ved AU i Herning får millioninvestering til iværksættereventyr

Millioninvestering fra Bestseller-ejer sætter skub i international vækst hos tidligere studerende ved AU i Herning.

Foto: PR

Fire tidligere BDE-studerende og en datalog har efter års slid uden ekstern kapital taget et stort skridt mod international vækst.

Som studerende ved AU i Herning skabte de virksomheden Emplate, der netop har modtaget en millioninvestering fra Bestsellerejer Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland.

Investeringen skal sikre Emplates målsætning om at gå fra at være markedsledende i Danmark til at blive en global spiller inden for softwareløsninger til shoppingcentre.

Emplate blev stiftet som en del af et semesterprojekt på Aarhus Universitet i Herning, og stifterne har taget aktiv del i universitetets iværksættertilbud.

Netop opbakningen fra universitetet har været vigtig for virksomhedens succes, mener Simon Staack Jørgensen, tidligere BDE-studerende og direktør i Emplate.

Jeg synes, at det er flot, at Aarhus Universitet kan skabe rammerne for, at studerende kan få muligheden for at efterprøve idéer i erhvervslivet. Universitetets iværksættersatsning har også en aktie i, at vi står her i dag,” siger han.

Emplate har udviklet en software, der forbinder shoppingcentre med deres kunder og butikker. Det sker gennem en digital platform, som præsenterer nyheder og tilbud til kunderne fra deres lokale storcenter. Målet med platformen er at skabe bedre kundeoplevelser og målrette centrenes markedsføring.

I dag har Emplate til huse i AU’s iværksætterhub The Kitchen i Aarhus, der formidler kontorfaciliteter til lovende og forretningsmodne iværksættere, der kan stå på egne ben.

Med en væsentlig del af alle danske shoppingcentre i kundeporteføljen har Emplate fået godt fat i det danske marked, mens kundeporteføljen også tæller store udenlandske centre. Siden 2017 har virksomheden tredoblet deres omsætning.