Succesfulde iværksættere hyldet på Aarhus Universitet

Med Guldæg 2018-vinderne fra Emplate og InnoFounder 2018-vinderne fra IoTeelab blandt de studerende, der d. 25. oktober blev hyldet af Aarhus Universitet, var Institut for Forretningsudvikling og Teknologi stærkt repræsenteret ved arrangementet.

Der er fuld gang i iværksætteriet på Aarhus Universitet. Siden 2015 er der etableret mere end 100 virksomheder blandt studerende – flere med en omsætning på over 1 mio. kr. årligt – og flere med mere end 10 ansatte.

Ud over deres passion og vedholdenhed er fælles for disse studerende, at de er en del af AU’s såkaldte Dual Career-program, der siden 2016 har fremmet muligheden for at tage en universitetsuddannelse sideløbende med en iværksætter-karriere.

Ved arrangementet blev i alt 17 studerende iværksættere hyldet. Tilsammen har de startet seks forskellige virksomheder, som siden 2016 har modtaget syv større iværksætterpriser. Syv ud af de 17 var studerende fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi og står bag firmaerne Emplate og IoTeelab.

”Vi er naturligvis altid stolte, når vores studerende klarer sig godt. Og den her gang er ingen undtagelse,” siger Anders Frederiksen, institutleder på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi.

”Mange af vores studerende er iværksættere eller drømmer om at blive det. Det hjælper vi dem blandt andet med i vores Business Factory. Her giver vi de studerende en unik mulighed for at arbejde med innovation og entreprenørskab ved siden af deres studier,” fortæller han.

FAKTA OM AU’S DUAL CAREER-PROGRAM:

• 12 studerende på AU har i løbet af 2018 vundet i alt 17 EM- og VM-medaljer.
  • 17 studerende fra 6 forskellige virksomheder har siden 2016 modtaget 7 større iværksætterpriser.
  • Med 55 elitesportsudøvere har Aarhus Universitet det højeste antal af Team Danmark-støttede studerende i landet.
  • Der er etableret mere end 100 virksomheder blandt studerende på Aarhus Universitet i løbet af de sidste 2-3 år. Flere med en omsætning på mere end 1 mio. kr. årligt - og flere med mere end 10 ansatte.
  • Gruppen af studerende, der følger Dual Career-programmet på Aarhus Universitet, klarer sig generelt godt - de har en god fremdrift på studiet og et lavt frafald.

Se klip fra hyldestarrangementet her.

Læs mere om AU’s Dual Career-program for iværksættere her.