Struer-virksomhed ville rekruttere studerende, der kunne bidrage til forretningen

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi gav studerende og det lokale erhvervsliv mulighed for at se hinanden an, da der blev afholdt Matchday i Herning.

Mikael Jensen fra Dayworker kom til Macthday på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi for at rekruttere studende, der kunne skabe værdi i virksomheden. Foto: Rasmus Eriksen

Èt kvarter pr. møde. Så meget tid havde studerende på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi fået stillet til rådighed, da de skulle møde det lokale erhvervsliv til Matchday i Herning.

Her var virksomheder fra hele den midtjyske region mødt op på instituttet for at se, om de studerende havde potentiale til at blive samarbejdspartnere, når det bl.a. kom til bachelor- og kandidatprojekter, en praktikplads eller sågar en fremtidig ansættelse.

Struer-virksomheden Dayworker var en af virksomhederne, der var på udkig efter fremtidens talenter på dagen.

”Vi er her for at finde studerende, der kan bidrage til forretningen. Det burde være muligt, for vi har tidligere haft rigtige gode oplevelser med studerende fra instituttet. Særligt BDE-studerende har imponeret mig,” sagde Mikael Jensen, medstifter af Dayworker, som har skabt en digital rekrutteringsplatform, der sætter arbejdsgivere i forbindelse med jobsøgende i ind- og udland.

Han roste initiativet med at knytte højtuddannede studerende til lokalområdets erhvervsliv og mente samtidig, at tiltaget passede perfekt ind i Dayworkers forretningskoncept med at skabe forbindelser mellem arbejdsgivere og jobsøgende.

”Vi har en ambition om at skabe værdi for samfundet med vores forretning, når det bl.a. kommer til at afhjælpe flaskehalse i visse sektorer. Men det er også relevant for os at få tiltrukket og fasthold højtuddannet arbejdskraft i vores landel, ”sagde Mikael Jensen.

”Og vi har som virksomhed en masse, vi kan tilbyde de studerende,” tilføjede han.

Studerende kan skabe værdi
De studerende til Matchday kom fra alle uddannelser på instituttet, som havde fokus på alt fra ingeniørfag, erhvervsøkonomi og ledelse.

Ifølge John Hansen, karrierekonsulent ved instituttet og projektleder for Matchday, var dagen et godt redskab til de studerende til at øge deres kendskab til lokalområdets erhvervsliv.

”De skulle gerne få øjnene op for ellers ukendte karrieremuligheder, mens erhvervslivet kan få et godt førstehåndsindtryk af vores studerende, som faktisk har meget at tilbyde virksomhederne,” sagde han.

Helt konkret forløb Matchday således, at virksomhederne fik 15 minutters samtale med op til otte studerende, der alle vidste på forhånd, om de var interessererede i den pågældende virksomhed.

Det gav virksomhederne mulighed for at fortælle om deres organisation, mens de fik et indtryk af de studerende og deres kompetencer.

Matchday afholdes igen den 24. februar 2021.