Gymnasieelever skabte innovation og blev klogere på fremtidens studievalg

Udfordringer med forbrugervenlig emballage og tiltrækning af studerende til Herning gav kreative løsningsforslag fra gymnasieelever fra Øst-, Midt- og Vestjylland.

Herning skulle brande sig på samme måde, som Roskilde Festival havde brandet Roskilde, mente Line Møllegaard Andersen fra Struer Gymnasium. Foto: Rasmus Eriksen

16-årige Line Møllegaard Andersen fra Struer Gymnasium sad sammen med sin gruppe og udvekslede ideer, der skulle lokke flere studerende til Herning, da Institut for Forretningsudvikling og Teknologi afholdt Innovationsdage, der forløb over den 26. og 27. august.

”Byen burde brande sig med kultur og store arrangementer, ligesom Roskilde Festival. Alle ved instinktivt, hvor det er,” lød det begejstret fra Line Møllegaard Andersen.

Næsten 400 gymnasieelever fra Øst-, Midt- og Vestjylland var dukket op til dette års Innovationsdage.

Her skulle de lære at udvikle løsninger, som skulle have potentiale til at løse konkrete udfordringer for Herning-virksomhederne EHRNO Flexible og Uddannelsesby Herning, som er et initiativ under Herning Kommune.

EHRNO Flexible, der producerer emballage til fødevareindustrien, efterlyste en løsning, som kunne gøre forbrugerne bevidste om de miljø- og klimamæssige fordele ved plastemballage. Uddannelsesby Herning ville have et bud på, hvad der kunne lokke flere unge til at vælge en uddannelse i Herning.

Løsningen på sidstnævnte gav anledning til diskussion og kreative udvekslinger hos Line Møllegaard Andersen og hendes gruppe. Gymnasieeleverne havde aldrig tænkt på Herning som en studieby, men de mente, at en udvikling af byens kulturliv måtte være den rette vej at gå.

”Jeg vidste heller ikke, at Aarhus Universitet havde en afdeling i Herning,” sagde Line Møllegaard Andersen, der til daglig går i 1.g.

”Det skal helt sikkert med i mine egne overvejelser om studievalg. Det er jo tæt på hjem, og jeg overvejer faktisk at gå i en ingeniørfaglig retning,” tilføjede gymnasieeleven.

Kommunikation er løsningen
For at løse de stillede udfordringer blev eleverne delt i grupper af 4-6 og fik tilknyttet to såkaldte innovationscoaches, som bestod af studerende fra Business Development Engineering-uddannelsen ved instituttet.

I grupperne lærte eleverne at arbejde med værktøjer til idéudvikling, mens de blev præsenteret for konkrete arbejdsmetoder og præsentationsteknikker.

Maja Lyng fra 2.g ved Lemvig Gymnasium sad sammen med resten af sin klasse på behørig Covid-19-afstand, mens der blev brainstormet i grupper på idéer til Uddannelsesby Herning.

”Det er overraskende, at Herning tilbyder næsten 60 forskellige uddannelser og har utrolig mange sociale tilbud,” sagde Maja Lyng.

Den unge gymnasieelev og hendes gruppe mente, at det nok skulle lykkes Uddannelsesby Herning at hive nye studerende til byen, hvis der bare blev udarbejdet en skarp kommunikation målrettet de unge.

”Men som det ser ud nu, vil jeg dog helst selv til Aarhus for at studere,” lød det fra Maja Lund, som bor i Thyborøn.

Ikke en let opgave
I et andet lokale sad Nikolaj Skoven fra Gymnasiet HTX Skjern med sin klasse og arbejdede på idéer, der kunne skabe effektiv forbrugerinformation for EHRNO Flexible.

”Jeg kan lide at tænke i kreative løsninger, men hvis opgaven var let at løse, så var der nok nogen, der allerede havde fået det til at fungere,” sagde han.

Med drømme om at blive ingeniør befandt Nikolaj Skoven sig særdeles godt tilpas med dagens opgave. Han havde da også allerede besluttet sig for, at han nok skulle til Aarhus Universitet i Herning for indfri sine ingeniøraspirationer.

”Jeg bor på landet og kan godt lide roen. Aarhus er alt for stor for mig,” sagde han.

Da dagens program gik på hæld skulle de studerende pitche deres løsninger, hvor hver gruppe fik 1,5 minut til at sælge deres idé over for et dommerpanel.

Der var en præmie til den bedste præsentation for hver af dagene. Den første dag gik præmien til et hold fra Midtbyens Gymnasium i Viborg, som havde udtænkt et mærkningsystem til emballage, så forbrugerne kunne se hvor meget af emballagen, der var genanvendelig.

Vindergruppen på dag 2 kom fra College360 i Silkeborg, der præsenterede et forslag til Uddannelsesby Herning.