Forskningsprojekt vil optimere vindmølleindustrien

Teknologisk vidensdeling skal sikre Danmarks førende position inden for vindenergi, og nyt forskningsprojekt på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet skal levere teknologien og indsigten. Projektet støttes af Industriens Fond.

Professor René Chester Goduscheit mener, at blockchain-teknologi kan gøre den danske vindmølleindustri mere konkurrencedygtig. Foto: Rasmus Eriksen, AU Foto

Det kræver op mod 10.000 forskellige komponenter, når man skal samle en moderne vindmølle, og på et globaliseret marked med leverandører fra hele verden kan den samlede kvalitetssikring blive en kompliceret affære for den danske vindmølleindustri.

Det skal et forskningsprojekt ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet rette op på. Her har man søsat forskningsprojektet UnWind, der skal undersøge mulighederne for brug af blockchain-teknologi til kvalitetssikring i vindmølleindustrien. Det har vakt Industrien Fonds begejstring, der støtter projektet med næsten 4 mio. kr.

Forskningsprojektet passer perfekt ind i fondens målsætning om at hjælpe danske virksomheder med at udnytte ny teknologi, der kan skabe bedre processer og produkter, som kan øge virksomhedernes konkurrenceevne, lyder det fra Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

”Vi arbejder med mange forskellige teknologier, bl.a. blockchain-teknologi. Her er UnWind særligt interessant, da projektet handler om at styrke værdikæder og Danmarks position i vindmølleindustrien,” siger direktøren.

Mere konkurrencedygtig

Bag projektet står professor René Chester Goduscheit, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi på Aarhus BSS, der ser et stort potentiale i teknologien, som hidtil ikke er blevet benyttet til vindmølleproduktion.

”Enhver komponent i en vindmølle har en leverandørhistorik, og det kan koste dyrt, hvis man ikke kender deres oprindelse. Her kan særligt blockchain-teknologi hjælpe vindmølleproducenterne og deres underleverandører til at kortlægge alle processer på alle komponenter,” siger René Chester Goduscheit.

Blockchain-tekologien anses som en teknologisk landvinding i mange industrier, der bl.a. kan revolutionere sporing af produkters oprindelse og derved minimere fejl i produktionen. Der findes dog kun begrænset viden om, hvordan teknologien kan påvirke vindmølleindustrien.

Allerede nu er René Chester Goduscheit ikke tvivl om, at den nye teknolog vil gøre den danske vindmølleindustri mere konkurrencedygtig.

”Ved at anvende blockchain-teknologi kan industrien blive bedre til at samarbejde, sikre kvalitet, og udvikle nye komponenter og moduler til vindmøllerne. Det har i sidste ende betydning for prisen,” siger Aarhus BSS-professoren.

Afgørende for grøn omstilling

Netop vindmølleindustrien fortsatte konkurrenceevne er ikke uvæsentlig for Danmarks vækst. De seneste tal fra brancheorganisationen Wind Denmark viser, at over 33.000 mennesker er beskæftiget i den danske vindmølleindustri, der desuden eksporterer for 54 mia. kr. om året og står for 2 pct. af Danmarks BNP. Samtidig har der aldrig været mere efterspørgsel på vindkraft fra verdens lande, der ser vindmøller som en af de billigste løsninger på den grønne omstilling på energiområdet.

”Et helt afgørende aspekt af den grønne omstilling er, at vedvarende energi kan leveres billigere end energi fra fossile kilder. Samtidig skal vedvarende energi være mindst ligeså? pålidelig som ikke-vedvarende energikilder,” siger René Chester Goduscheit.

Det var også? udsigterne til potentiel banebrydende pionerarbejde, der tiltrak Industriens Fond til forskningsprojektet, fortæller Thomas Hofman-Bang.

”Der er i dag for få konkrete eksempler på at blockchain-teknologien udnyttes i dansk erhvervsliv. Særligt blandt mindre og mellemstore virksomheder. Et projekt som UnWind kan – hvis alt går vel – vise, hvordan blockchains kan bruges til gavn for både producenter og underleverandører i en af Danmarks store brancher,” siger direktøren.

Hvad er blockchain-teknologi?

•Handler om at sikre en digital vidensdeling, som ikke kan kopieres eller manipuleres.

•Det hedder blockchain, fordi data gemmes i en kæde af blokke. Når først en blok er skabt, kan den ikke ændres.

•Det vil derfor altid være muligt at spore udviklingen og ændringer i en blockchain.

Mere information

René Chester Goduscheit, professor, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS
Tlf.: 2635 0699
Mail: goduscheit@btech.au.dk