Flere midler til iværksætteri på Business Factory

Over de næste tre år skal studerende på Business Factory være en del af et større initiativ, som sætter fokus på iværksætteri og undervisning heri. Målet er at skabe dygtige iværksættere og forhåbentlig en hel masse nye virksomheder.

Flere midler til iværksætteri på Business Factory. Foto: AU Foto

Mange studerende er fulde af gode ideer og vil gerne prøve dem af, men det er kun ganske få af dem, som tager springet og skaber deres egen virksomhed.

Står det til Vækstforum Midtjylland, vil eleverne på en række uddannelsesinstitutioner imidlertid få skærpet deres evner til at starte egen virksomhed. Vækstforum Midtjylland har netop besluttet at støtte et initiativ, der skal bringe iværksætteri ind i undervisningen på flere midtjyske uddannelsesinstitutioner, og styrke de såkaldte studentervæksthuse, dygtiggøre underviserne og matche de studerende med virksomheder i innovationssamarbejder.

For få vækstvirksomheder

"Vi tror på, at vi med denne indsats kan give de unge både mod og viden, så de kan blive dygtige iværksættere og skabe fremtidens vækstvirksomheder. Og dem har vi hårdt brug for. Kun tre procent af vores virksomheder kan betegnes som vækstvirksomheder, og alt for få af dem er under fem år gamle", siger Vækstforum Midtjyllands formand Bent Hansen.

Ifølge Bent Hansen er det en særlig styrke for det nye initiativ, at de unge mennesker allerede i studietiden kan prøve kræfter ude i erhvervslivet.

"De kan være med til at løfte innovationsniveauet og også skabe kontakter, som både de selv og virksomhederne kan få gavn af", siger Bent Hansen.

350 nye virksomheder

Ambitionerne er, at 200 undervisere på alle de deltagende uddannelsesinstitutioner skal gennemgå et kompetenceudviklingsforløb. I alt drejer det sig om 7.000 studerende, som over de næste tre år skal igennem det nyudviklede undervisningsforløb, hvor iværksætteri er en del af skemaet. Herefter vil mindst 350 af dem starte egen (vækst-) virksomhed, mens de andre står rustet til at blive attraktive og udviklingsorienterede medarbejdere i andres virksomheder.

Mange institutioner står bag

Initiativet Iværksætteri i uddannelser er budgetteret til at koste 41 mio. kroner over tre år. Heraf skal Region Midtjylland investere fem mio. kroner og EU 20 mio. kroner fra Socialfonden og Interreg-midlerne. Derudover bliver der medfinansiering fra kommunerne.

Initiativet skal foreløbig udbredes til tre erhvervsakademier, nemlig det i Aarhus, Dania i Randers samt Midtvest i Herning, VIA University College, Aarhus Maskinmesterskole samt en række skoler under Aarhus Universitet, herunder Ingeniørhøjskolen og IT-Byen Katrinebjerg i Aarhus samt selvfølgelig Business Factory i Herning.