Fabien drømte om at blive tatovør, men fandt passionen for forskning i studietiden

Et stigende antal studerende ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi bidrager til forskning allerede i studietiden. Fabien Rezac kæmpede med motivationen som studerende, indtil han fik hænderne i forskningsarbejde.

Det lå ikke kortene, at Fabien Rezac skulle tage en akademisk uddannelse. Han var opvokset i en lille by i Tjekkiet tæt ved den tyske grænse, hvor fritiden som teenager blev brugt som guitarist i et punkband Foto: Rasmus Eriksen

Fabien Rezac følte sig som en rockstjerne, da han så sit navn på en forskningsudgivelse for første gang.

Han var netop dimitteret som cand.merc. fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, og her kun 14 dage efter havde han allerede bidraget til et kapitel i en seriøs forskningspublikation.

”Det var et euforisk øjeblik. For en kort stund følte jeg mig nærmest som Stephen Hawking,” siger den 27-årige Fabien Rezac.

Lange arbejdsdage og frustrationer op til deadline blev nu indfriet for den unge forsker, der blev færdiguddannet i 2019.

”Og jeg havde lyst til, at hele verden skulle vide det,” siger han.

Studerende bidrager til forskning
Fabien Rezac er blandt et stadig stigende antal studerende fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet, der på tværs af uddannelser allerede i studietiden får hænderne i forskningsarbejde og ender med at blive medforfattere på højt profilerede publikationer.

Alene i 2019 havde ca. 20 forskningsudgivelser fra instituttet studerende som medforfattere. Udgivelserne talte alt fra tidsskrifter, afhandlinger til fagfælle-bedømte artikler.

Det er en høj andel i den danske universitetsverden, hvor den almindelige bachelor- eller kandidatstuderende ofte føler, at forskningsverdenen er et ukendt og utilgængeligt domæne. På trods af at de studerende kun befinder sig et par trappeopgange væk fra universiteternes forskningscentre igennem deres studietid.

Det troede Fabien Rezac også var tilfældet, da han begyndte sin uddannelse på Aarhus Universitet i Herning.

Kæmpede med motivationen
Det lå ikke kortene, at han skulle tage en akademisk uddannelse. Han var opvokset i en lille by i Tjekkiet tæt ved den tyske grænse, hvor fritiden som teenager blev brugt som guitarist i et punkband, mens han drømte om at blive tatovør eller forfatter.

En bachelor i forretningsudvikling fra University of Dundee i Scotland havde imidlertid sendt ham videre til en kandidatuddannelse i International Business Development (cand.merc.) ved instituttet i Herning.

Starten var ikke let, da han første gang gik gennem døren til instituttets hvide bygning.

”Jeg kæmpede med motivationen og sprogbarrieren, hvilket betød, at jeg havde det bedst med at være usynlig,” siger Fabien Rezac, der på et tidspunkt endda overvejede helt at forlade Danmark.

Selvtilliden og glæden ved det akademiske miljø skulle dog vise sig at vende tifold tilbage, da han under sit studie søgte en stilling som forskningsassistent ved instituttet.

Her kom han til arbejde på et forskningsprojekt, hvor han skulle gennemgå årsregnskaberne for mere end 75 britiske aktieselskaber. Målet var at kortlægge deres forretningsmodeller med et værktøj, som instituttet havde udviklet i samarbejde med Aalborg Universitet og universitetet i Firenze.

”Det var en meget afgørende periode i mit liv. Pludselig opdagede jeg, at jeg måske ikke var så ubrugelig alligevel,” siger Fabien Rezac.

Forskning blev vendepunktet
Forskningsarbejdet var samtidig med til at motivere ham på kandidatstudiet, og da han endelig afleverede sit speciale, blev det gennemarbejdede projekt hyldet som uddannelsens bedste det givne år.

”Det er en stor misforståelse, at den akademiske verden er en lukket, eksklusiv klub"

Succesen betød desuden, at Fabien Rezac blev tilbudt en fast stilling som forskningsassistent ved Interdisciplinært Center for Digital Forretningsudvikling ved instituttet, netop som han dimitterede.
14 dage efter blev han medforfatter på en forskningsudgivelse for første gang.

I dag er han ved at tage en ph.d. det samme sted, og selv om Fabien Rezac oprindeligt ikke drømte en akademisk karriere, mener han, at alle, som er interesserede i en forskningsmæssig karriere, bare skal springe ud i det.

”Det er en stor misforståelse, at den akademiske verden er en lukket, eksklusiv klub. Den er for alle, som kan lide at bruge hovedet, og som vil arbejde for deres mål. Jeg ved, hvad jeg taler om, for jeg var selv ved at blive smidt ud af gymnasiet i sin tid,” siger Fabien Rezac.