Erhvervsklub for studerende skal knytte bånd til midt- og vestjyske virksomheder

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet i Herning opretter en erhvervsklub for studerende. Initiativet, der får økonomisk opbakning af AUHE Midtvest's Støttefond, skal skabe et netværk med de studerende og det midt- og vestjyske erhvervsliv.

Erhvervsklubben giver virksomhederne mulighed for at rekruttere studerende, mens de studerende kan få øjnene op for ellers ukendte karrieremuligheder, forklarer karrierekonsulent John Hansen ved Aarhus Universitet i Herning. Foto: Rasmus Eriksen

Det har aldrig været vigtigere for universitetsstuderende at have berøring med arbejdsmarkedet og erhvervslivet.

Nu skal en nyoprettet erhvervsklub for studerende ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi ved Aarhus Universitet i Herning hjælpe de studerende med at etablere et netværk med erhvervslivet i de midt- og vestjyske kommuner.

Her skal de studerendes kendskab til landsdelens virksomheder øges i samarbejde med erhvervsrådene i syv kommuner.

”Vi vil give virksomhederne mulighed for at rekruttere studerende til projekter, praktik, studiejobs eller varige jobs, mens de studerende kan få øjnene op for ellers ukendte karrieremuligheder,” siger John Hansen, karrierekonsulent ved instituttet og projektleder for erhvervsklubben.

"Vi skal være relevante for det omkringliggende erhvervsliv,”
John Hansen, projektleder for den nye erhvervsklub.

Skarp konkurrence på jobmarkedet
En fremskrivning foretaget af Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at det nuværende studieoptag på landets universiteter vil give 160.000 ekstra kandidatuddannende i 2030. Her skal ca. 80 pct. finde beskæftigelse i det private erhvervsliv, lyder vurderingen.

Der kommer med andre ord fortsat til at være skarp konkurrence mellem nyudklækkede dimittender på det private jobmarked. Det er derfor afgørende, at de studerende får en tilknytning og forståelse af arbejdsmarkedet og erhvervslivet gennem deres studietid, mener John Hansen.

”Som uddannelsesinstitution skal vi samtidig være relevante for det omkringliggende erhvervsliv, så det kan se, at vores studerende faktisk har meget at tilbyde virksomhederne. Erhvervsklubben passer perfekt ind i den sammenhæng,” siger han.

Initiativet bliver støttet af AUHE Midtvest’s Støttefond, der giver økonomisk støtte til erhvervsklubbens aktiviteter de næste tre år. Hos fonden ser man erhvervsklubben som et oplagt projekt, der har potentiale til at rekruttere højtuddannet arbejdskraft til den midt- og vestjyske landsdel.

”Vores forhåbning er, at erhvervsklubben kan give virksomhederne indsigt i de studerendes kvaliteter som fremtidige medarbejdere, mens de studerende får tilknytning til det lokale erhvervsliv,” siger Per Hessellund Lauritsen, formand for AUHE Midtvest’s Støttefond.

Erhvervsråd roser initiativ
Erhvervsklubben kommer til at bestå af syv møder om året, hvor de studerende kommer på rundtur i de forskellige kommuners virksomheder, som det lokale erhvervsråd i den givne kommune udvælger.

En af kommunerne, som får besøg af de studerendes erhvervsklub til efteråret, er Holstebro Kommune.

Her roser erhvervskonsulent Peter Pasgaard ved Startvækst Holstebro projektet og forventer, at synergieffekten, som erhvervsklubben gerne skulle skabe, vil gøre det lettere for erhvervslivet at fastholde den højtuddannede arbejdskraft i landsdelen.

”Vi ved, at når de højuddannende dimittender først finder job i de større byer, så er det svært at trække dem tilbage til lokalområdet igen. Deres tilhørsforhold til de omkringliggende virksomheder er derfor vigtig,” siger Peter Pasgaard.

Ifølge konsulenten kan de lokale virksomheder desuden have svært ved at sælge sig selv over for de studerende, men det kan erhvervsklubben være med til at ændre.

”Vores virksomheder har meget at byde på og kan give de studerende en professionel og spændende karrierevej. Det kan de nu få lov at vise,” siger Peter Pasgaard.

Mere information:
Karrierekonsulent John Hansen ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet.
John.hansen@au.dk, tlf: 87 16 69 16

Kommunikationskonsulent Rasmus Eriksen ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet.
Rasmuseriksen@au.dk, tlf: 2515 1297