Erhvervsklub for studerende indtog vestjysk whiskyproducent

Institut for Forretningsudvikling og Teknologi sendte sin erhvervsklub for studerende til Vestjylland for at møde erhvervslivet og smage på et rigtigt iværksættereventyr. Erhvervsklubben, som får økonomisk opbakning af AUHE Midtvests Støttefond, skal skabe et netværk mellem studerende og det midt- og vestjyske erhvervsliv.

Over 70 universitetsstuderende gjorde deres indtog i Vestjylland, da erhvervsklubben for studerende ved Aarhus Universitet i Herning var på besøg ved Stauning Whisky til en temaaften om erhvervslivet i Ringkøbing-Skjern Kommune.

På destilleriet, som er beliggende mellem Skjern og Ringkøbing, blev de studerende introduceret til iværksættereventyret bag den vestjyske whiskyproducent, der begyndte som et hobbyprojekt blandt venner, men som i dag er vokset til en international og prisvindende virksomhed.

Efterfølgende gav Ringkøbing-Skjern Kommune og Erhvervsråd de studerende indsigt i lokale karrieremuligheder og arbejdspladser, mens Arla og Landia, som begge har aktiviteter i området, hver lavede en præsentation af deres organisationer for de studerende, der lyttede entusiastisk til de to virksomheder.

Erhvervsklubben for studerende er sat i verden for at give de studerende mulighed for at etablere et netværk med erhvervslivet i de midt- og vestjyske kommuner og øge deres kendskab til landsdelens virksomheder.

Klubben har syv møder om året, hvor de studerende kommer på rundtur i kommunerne og møder virksomheder, som de lokale erhvervsråd udvælger.

Ifølge John Hansen, som er karrierekonsulent ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi og projektleder for erhvervsklubben, handlede besøget i Stauning om, at vække de studerendes begejstring for de mange karrieremuligheder, som findes i Midt- og Vestjylland.

”Som uddannelsesinstitution skal vi samtidig være relevante for det omkringliggende erhvervsliv, og med erhvervsklubben giver vi virksomhederne en oplagt rekrutteringsplatform,” sagde han.

Netop derfor bliver initiativet støttet af AUHE Midtvests Støttefond, der giver økonomisk støtte til erhvervsklubbens aktiviteter, fordi fonden ser klubben som et værdifuldt projekt, der har potentiale til at rekruttere og fastholde højtuddannet arbejdskraft i den midt- og vestjyske landsdel.

Mere information:
Karrierekonsulent John Hansen ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet.
John.hansen@au.dk, tlf: 87 16 69 16