Dorthe Døjbak Håkonsson udnævnt til professor

Lektor Dorthe Døjbak Håkonsson fra Institut for Forretningsudvikling og Teknologi i Herning, er pr. 1. december udnævnt som professor mso.

Dorthe Døjbak Håkonsson. Foto: AU Foto

Dorthe er født og opvokset i Ribe og med en Cand. Negot. og ph.d fra Syddansk Universitet i Odense.  Hun tog springet til Aarhus Universitet for ni år siden. Dorthes forskningsfelt er organisationsdesign, hvor man ser på, hvordan man kan designe virksomheders informationsflows mhp. at undgå problemer relateret til koordination og samarbejde.

”Mit fokus er dog lidt ’skævt’ i forhold til den traditionelle forskning på organisationsdesignområdet, da jeg primært interesserer mig for mikro-niveauet, og ser på, hvordan den enkelte agent og/eller grupper af agenters informationsbehandling påvirker organisationens”, fortæller Dorthe Døjbak Håkonsson.

Hendes forskning er tværvidenskabelig, og hun arbejder med en lang række internationale kollegaer. På Århus Universitet har hun de seneste år haft stor glæde af samarbejdet med sine (tværvidenskabelige) kollegaer, først i MindLab projektet, og nu på IMC (Interacting Minds Centre) samt på ICOA (Interdisciplinary Center for Organizational Architecture) og selvfølgelig instituttet i Herning.

”Jeg arbejder på en hel masse projekter, og føler mig mægtig privilegeret ved, at kunne arbejde med noget, der er dybt spændende - og nærmest en hobby, sammen med mine dygtige og inspirerende kollegaer. Men p.t. er de to største forskningsprojekter, som jeg er involveret i, et laboratoriestudie, hvor vi studerer beslutningstagning i virtuelle organisationer, samt Maasai Mara Science and Development Initiative,” siger Dorthe Døjbak Håkonsson.

Derudover er hun medstifter af Organizational Design Community (http://www.orgdesigncomm.com/), et community for forskere og akademikere med interesse i organisationsdesign.

Privat
Privat er hun gift med Tore Håkonsson, og de bor i Ikast. Tore er Senior Vice President for HR og Kommunikation ved Solar Koncernen, og sammen har de to børn: Rasmus på 11 og Laura på 9. Hele familien bruger rigtig meget tid på sport i fritiden.