Offentligheden/ Pressen

Aarhus Universitet brillerede over al forventning med en flot 5.plads

Det er første gang, at studerende fra Aarhus Universitet deltager i konkurrencen Shell Eco-marathon om at køre længst på blot én liter benzin. Nu er de netop vendt hjem fra Rotterdam.

Da den internationale konkurrence, Shell Eco-marathon 2013 løb af stablen i Rotterdam, var det med overraskende deltagelse fra Aarhus Universitet. Holdet bag bilen havde egentlig opgivet drømmen om at nå at få den lavet færdig, men i sidste øjeblik lykkedes det dem. Nu er de netop vendt hjem fra Rotterdam.

Det er første gang, at studerende fra Aarhus Universitet deltager i konkurrencen om at køre længst på blot en liter benzin.

Aarhus Universitet stillede op med bilen, Zenith33, i prototype klassen. Bilen er drevet af batteri, og er suppleret af solceller. Pga. tidspres og overskyet vejr i Rotterdam blev det dog besluttet at solcellerne i første omgang ikke skulle monteres.

På første konkurrence dag skulle det så vise sig, om bilen overhovedet var konkurrence dygtig – og endda uden solcellerne. Efter 9,5 omgang ud af de 10, måtte chauffør Rie Galsgaard stige ud af bilen fordi batteriet var dødt. ”Efter at have kigget batteriet igennem, fandt vi ud af, at en af cellerne på batteriet ikke fungerede optimalt” fortæller Rie, der læser maskiningeniør på Aarhus Universitet.

De andre maskiningeniør studerende lod sig dog ikke slå ud af dette, og hurtigt var batteriet fixet, og klar til endnu en tur dagen efter.

På den anden konkurrence dag lykkedes det holdet at gennemføre, og oveni købet med et rigtigt flot resultat. ”Det er gået over al forventning. Bare det, at få en bil der kunne deltage har været en udfordring. Vi har arbejdet i døgndrift de sidste to uger, og at se det hele kulminere i et så stort løb som Shell Eco-marathon er bare fantastisk”, siger Simon Zdrenka, der læser civilingeniør og er en af hovedarkitekterne bag den cylinderformede bil.

Rie formåede at køre bilen meget økonomisk, og det gav pote. Zenith33 kørte hele 3400 km/l på sit første gennemførte løb, samt 4000 km/l på det andet. Efter anden dagens konkurrence formåede Aarhus Universitet at være med helt fremme, og endte på en foreløbig 3. plads.

Men det var ikke nok for århusianerne som ville have mere. Natten til søndag (3. konkurrence dag), besluttede hele holdet nemlig, at det nu var tid til at montere solcellerne for at kunne forbedre sig endnu mere. ”Vi har hele dagen gået og tjekket vejrudsigten for søndag, og de bliver ved med, at love sol fra en skyfri himmel, derfor tager vi chancen og monterer dem” siger Rie.

Drengene gik derefter i gang med at montere, og først kl. 3 søndag nat var de færdige. Efter teknisk inspektion af solcellerne søndag morgen, var Team AU igen klar til at præstere på løbets tredje og sidste konkurrence dag. Her gennemførte Rie to rigtig gode løb, hvor hun kørte henholdsvis 5300 km/l og 6000 km/l. Det sidste løb, blev tilmed kørt af Rie helt uden at bremse én eneste gang.