Statsministeren jonglerede med plastikflasker og afprøvede affaldshåndtering under besøg hos BTECH

På den sidste dag i januar besøgte statsminister Lars Løkke Rasmussen sammen med erhvervsminister Brian Mikkelsen og undervisningsminister Merete Riisager Institut for Forretningsudvikling og Teknologi for at præsentere regeringens Digitale Vækststrategi, men besøget bød også på et indblik i de studerendes arbejde med blandt andet Internet of Things.

Foto: Fotograf Camilla Brodam

Inden pressemødet og præsentationen af den Digitale Vækststrategi fik de tre ministre en rundvisning på instituttet, hvor studerende fra Centre for Business Development fremviste deres arbejde, og ministrene selv kunne få fingrene i den allernyeste teknologi.

Hussam Mansour, kandidatstuderende i teknologibaseret forretningsudvikling, kunne fremvise et innovativt affaldshåndteringssystem, som især statsministeren var interesseret i at afprøve.

Med en baggrund som bachelor i business development forklarede Hussam statsministeren, hvordan sammenkoblingen af IoT og affaldshåndtering i dette tilfælde kunne bevirke en 40% mere effektiv tømning af affaldscontainere. Ved hjælp af sensorer i containerne ville det være muligt hele tiden at vide, hvornår det er tid til at tømme dem. Noget statsministeren selv testede ved at smide plastflasker ud i den opstillede prototype og med selvsyn se på skærmene, hvor godt systemet virkede.

”Dejligt at møde en ung mand med appetit på teknologi og mod på at starte selv. Det er mit håb og overbevisning, at regeringens strategi vil støtte unge mennesker som Hussam, så flere vil gøre som ham,” skrev statsministeren på Facebook om sin oplevelse efter sit besøg hos Institut for Forretningsudvikling og Teknologi.

Hussam Mansour startede sin virksomhed Ioteelab sammen med studiekammeraten Szabolcs Nagy, der ligesom Hussam tager en kandidat i teknologibaseret forretningsudvikling, men har en bachelor i electronic design engineering.