Ny fond skal bringe universitet i Herning tættere på lokalt erhvervsliv

En nytænkende støttefond skal binde Institut for Forretningsudvikling og Teknologi endnu tættere sammen med erhvervslivet. Fonden skal muliggøre, at flere studerende løser konkrete opgaver i virksomheder, og at dimittender får øjnene op for de mange karrieremuligheder, der er til stede i midt- og vestjyske virksomheder.

Erhvervsfolk opretter fond til støtte for universitet i Herning. Kenneth Iversen er frontfigur i den ny støttefond. Fotos: Julia Rolsted Stacey, Aarhus BSS Kommunikation.
Helge Sander, tidligere minister.
Institutleder Jacob Eskildsen, Institut for Forretningsudvikling og Teknologi.
Borgmester Lars Krarup, Herning.
Studerende Anders Nygård og Jacob Tanski.

Den 11. juni 2015 var flaget hejst i Herning, og Institut for Forretningsudvikling og Teknologi kunne byde velkommen til den nye støttefond, der er oprettet til at give studerende og dimittender mulighed for at prøve kræfter i Midt- og Vestjylland. Både i løbet af studietiden og efter endt uddannelse. Tidligere Unimerco-direktør Kenneth Iversen har valgt at donere en million kroner til fonden. Han ønsker at støtte op om udvikling af Midt- og Vestjylland. Kenneth Iversen kan i den grad beskrives som en ildsjæl, der brænder for uddannelse.

”Jeg ved, hvor meget uddannelse betyder for det enkelte menneske — både i deres almene liv og i deres arbejde,” siger Kenneth Iversen.

Ifølge Kenneth Iversen kan mange håndværksmæssige virksomheder få gavn at ansætte flere højtuddannede. De midler, som fonden vil få ind, vil blive brugt på aktiviteter til at rekruttere studerende og til at sende flere dimittender retur til områdets virksomheder. Kenneth Iversen tror på, at studerende og nyuddannede kan være med til at løfte større væsentlige opgaver og bidrage til vækst i den enkelte virksomhed.

"Jeg forventer mig meget af det kommende arbejde i fonden. Jeg er meget taknemmelig for, at så mange erhvervsfolk har valgt at støtte op fra starten. Det fortæller mig, at vi har fat i noget rigtigt og vigtigt," siger Kenneth Iversen.

To studerende har en international profil på ønskelisten

Anders Nygård og Jacob Tanski læser begge Economics and Business Administration i Herning og er ved at færdiggøre andet semester af deres studie. Både Anders Nygård og Jacob Tanski byder støttefonden velkommen. Anders Nygård udtaler, at fonden vil være meget fordelagtigt for studerende i Herning, da han mener, at fonden vil give flere studerende mulighed for at få den vigtige erhvervserfaring allerede, mens de er i gang med at læse.

Ifølge Jacob Tanski er erhvervserfaring en yderst vigtig brik mod en spændende karriere. Han ønsker selv at arbejde flere år i udlandet. Det trækker ikke i ham at blive i området omkring Herning efter endt uddannelse.

”Jeg vil til udlandet og lære at stå på egne ben, men inden da ønsker jeg meget at få et studierelevant arbejde,” siger Jacob Tanski.

Anders Nygård planlægger derimod også at gå efter en international karriere, men han ønsker at have sin base i Midt- og Vestjylland. Han vil fortsat gerne bo tæt på familien og ser mange muligheder for et spændende job i området.

Omfattende samarbejde bag fond

Ifølge borgmester Lars Krarup har Herning Kommune spillet en væsentlig rolle i forbindelse med oprettelsen af støttefonden.

”Herning ligger i hjertet af produktions-Danmark. Støttefonden vil give områdets studerende et endnu klarer indblik i, hvad de kan bidrage med og lære i området”, siger Lars Krarup.

Også institutleder Jacob Eskildsen hilser fonden velkommen. Den vil være et godt redskab til at assistere Institut for Forretningsudvikling og Teknologi i at rekruttere flere studerende.

”Vi vil kunne lave flere aktiviteter i Midt- og Vestjylland og ikke mindst give vores studerende mulighed for at komme mere ud at besøge virksomheder, som ligger lidt længere væk.”

Jacob Eskildsen forklarerede, at jo mere attraktiv universitets studerende er, jo større er sandsynligheden for, at de bliver ansat i midt- og vestjyske virksomheder, efter de har færdiggjort deres uddannelse.