Ingeniøruddannelse går online

Aarhus Universitet udbyder til august 2015 elektronikingeniøruddannelsen med et fuldt online studieforløb. Det er første gang, studerende i Danmark får mulighed for at tage en hel ingeniøruddannelse uden at være fysisk til stede på et universitet.

Jens Schrader er en af de ingeniørstuderende, der igennem de seneste semestre har testet en ny fleksibel undervisningsmetode udviklet på amerikanske eliteuniversiteter. Metoden bliver implementeret i en fuldt online ingeniøruddannelse, der udbydes ved Aarhus Universitet fra august 2015. (Foto: Anders Trærup).

Studér, når du vil, og hvor du vil. Det er princippet bag den nye online elektronikingeniøruddannelse på Aarhus Universitet, der udbydes fra august 2015 som supplement til de to øvrige elektronikingeniøruddannelser i henholdsvis Aarhus og Herning.

Inspiration fra amerikanske eliteuniversiteter
Al undervisning vil blive tilrettelagt virtuelt på baggrund af en læringsmetode med navnet Flipped Classroom, som er udviklet på amerikanske eliteuniversiteter og afprøvet i et pilotprojekt på Aarhus Universitet i 2013 og 2014 blandt studerende på udvalgte ingeniøruddannelser.

Metoden bytter så at sige rundt på de studerendes forberedelsesfase og den klassiske forelæsning og klasseundervisning, forklarer Mikael Bergholz Knudsen, udviklingschef, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

”Vi giver vores studerende muligheden for at modtage undervisning via moderne medieteknologi derhjemme. De modtager en videoforelæsning og en litteraturliste, så de kan studere, når det passer dem bedst. Efterfølgende gennemgås materialet som traditionel forelæsning eller klasseundervisning, hvor de har mulighed for at deltage online. ”

Pilotprojekt tyder på succes
Jens Schrader er en af de ingeniørstuderende, der har deltaget i pilotprojektet, og hans erfaringer er positive:

”Det er en undervisningsform, der passer perfekt til mit liv og den måde, jeg lærer på. Alle forelæsninger bliver gemt som små videofiler, så man senere kan downloade materialet. Det er en stor fordel, at man kan gå tilbage og repetere stoffet, hvis man for eksempel sidder med en regneopgave, der er svær at løse.”

Pilotprojektet forventes endeligt evalueret i juni måned 2015, og den nye online elektronikingeniøruddannelse vil efterfølgende blive videreudviklet på baggrund af erfaringer fra både studerende og undervisere.

Kan realisere ingeniørdrømme hos voksne
Online-uddannelsen henvender sig især til det voksne uddannelsessegment i Danmark, der allerede er i beskæftigelse på baggrund af en kort videregående uddannelse.

”Vi ved, at der er mange mennesker rundt omkring i Danmark, som beskæftiger sig med elektronik med en eller anden form for teknisk uddannelse i bagagen.  Vi vil gerne give dem muligheden for at tage en ingeniøruddannelse, uden at de behøver at kvitte jobbet, rykke familien op og flytte i nærheden af campus,” siger Mikael Bergholz Knudsen.

Også håndværksuddannede får muligheden for at kvalificere sig til ingeniøruddannelserne via fjernundervisning på et særligt etårigt adgangskursus. Aarhus Universitet fastholder samtidigt den ordinære undervisning på de eksisterende adgangskurseri Aarhus og i Herning.

Godt nyt for virksomheder
Initiativet får opbakning hos flere af Aarhus Universitets industrielle samarbejdspartnere, som håber, at online-uddannelsen kan være med til at øge søgningen til ingeniøruddannelserne.

”Vi har brug for mange flere dygtige ingeniører, hvis vi skal ruste også til den globale konkurrence. Universiteternes evne til at forsyne os med højt kvalificeret arbejdskraft er afgørende for vores fremtidige konkurrenceevne. Online-studieformen ligner på mange måder den virkelighed, de studerende kommer til at møde i deres arbejdsliv, og det er klart min forventning, at det vil øge erhvervsparatheden blandt de nye dimittender fra Aarhus Universitet,” siger Per Egedal, teamleder og repræsentant for Siemens Wind Power i Aarhus Universitets aftagerpanel for ingeniøruddannelserne.

Læs mere om online elektronikingeniøruddannelsen her

Se præsentationsfilm om online studieformen her

Kontakt

Per Lysgaard, lektor og uddannelsesansvarlig, Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet:

E-mail: perl@ase.au.dk

Direkte telefon: 23826263