Skal vi dumpe karaktererne?

DPU’s magasin: Asterisk Live, stiller denne gang skarpt på karakterer. Hvordan evaluerer vi bedst elever og studerende? Styrker karakterer læring? Går vi glip af læring i jagten på 12-tallet? For at få svar har Asterisk Live inviteret tre DPU-forskere på scenen.

Onsdag 10. februar 2016,  kl. 15:30 - 17:30

Sted

Festsalen (lokale A220) på DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Velkomst ved institutleder på DPU, Aarhus Universitet Claus Holm

Hvordan evaluerer vi bedst?
Lektor ved DPU, Aarhus Universitet Frans Ørsted Andersen sætter scenen med en analyse af, hvordan vi bedst evaluerer i uddannelsessystemet. Hvad kan karakterer reelt måle, og hvor kommer de til kort? Hvilken evaluering skal sættes i stedet, der hvor karakteren ikke rækker? Han præsenterer alternative evalueringsformer og motivationsfaktorer, som han har arbejdet med i sin motivations- og flow-forskning, bl.a. i forbindelse med projektet Drengeakademiet, som han har lavet følgeforskning på.

Piger i presAdjunkt ved DPU, Aarhus Universitet Helle Rabøl Hansen præsenterer sit forskningsprojekt, hvor hun er stødt på gymnasiepiger, der føler et voldsomt pres i forhold til at skulle præstere i skolen og i alle andre sammenhænge i livet. Men presset kan blive for tungt og føre til, at de unge piger bukker under for stress og forventningspres. Hvordan vender vi udviklingen? Hør Helle Rabøl Hansens bud.

Det høje eller det hvide snit?
Lektor ved DPU, Aarhus Universitet Lars Geer Hammershøj bringer os til slut nærmere en forståelse af, hvorfor de unge jagter de høje karakterer, men også hvilke konsekvenser den ensidige 12-tals-jagt risikerer at få for dem. Hans pointe er, at diskussionen om 12-tals-piger i højere grad bør stille spørgsmålet: Hvilken læring og hvilke kompetencer er vigtige i forhold til et fremtidigt arbejdsmarked?

Spørgsmål fra salen

Tilmelding (125 kr. inkl. moms)

Tilmelding for studerende (50 kr. inkl. moms)

Læs det nye Asterisk om karakterer.